Minskad matlust .

B

blohme

Minskad matlust på en 1 åring, kan det ha med tänderna o göra?

Hon äter grovfodret som hon ska, men kraftfoder (pelletsform) tar lite längre tid. Kan det vara så att tänderna gör lite ont?

Sv: Minskad matlust .

Minskad matlust på en 1 åring, kan det ha med tänderna o göra?

Hon äter grovfodret som hon ska, men kraftfoder (pelletsform) tar lite längre tid. Kan det vara så att tänderna gör lite ont?

Minskad matlust hade jag både kollat ev. mask, samt tagit ut veterinären för att kolla tänderna. Och det ganska snabbt då det är en växande häst.
//Jezz

Är du säker på att matslusten är minskad? D v s har den funnits där innan rörande kraftfoder?
För det är inte ovanligt att unga hästar tar lång tid på sig för att äta upp. Samma sak är hon van att äta den här pelletsen? För även nya foder påverkar deras matlust. Saker som de inte är vana vid kan trots att de är goda vara svåra att få dem att äta.

Om hästen äter bra med grovfoder brukar inte problemet vara tänderna. För grovfodret brukar vara svårare att tugga än kraftfodret.

Hon ska enligt uppgift varit på tandkontroll innan betet (måste vara i april/maj då) Hon är också avmaskad.

Hon har precis börjat att äta pelleterat foder. Så då skulle det ju kunna vara det.

Tack för svaren!

Pröva med att blöta pelletsen lite gran? :) Då blir det lättare att tugga! Min lilla har alltid varit matglad men äter mycket bättre om jag häller lite vatten på hennes pellets vid servering.

Grovfodret kanske är gott & pelletsen äcklig?

Vår tvååring började rata betfoden så fort vi började med vårt supergoda ensilage. :p

Jaså ;) faktiskt har vi nyss bytat hö . kanske är det ? ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 815
Kropp & Själ Jag har fått brutal tandvärk. Tanden har varit lite öm ett tag men har inte gjort ont. Jag pressar tänderna på nätterna och har förstått...
Svar
8
· Visningar
533
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag har funderat lite på det här med att tappa intresse för något, vad är det egentligen som händer i kropp och själ när ett intresse...
Svar
3
· Visningar
475
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka