Minska sinekonomi rejält för välmående ?

Lyraolissy

Trådstartare
Jag står inför ett val som innebär att jag kan jobba på ett helt annat sett framöver dvs mycket mindre med många lediga dagar mitt i veckan.
Ni som minskat er inkomst rejält hur har det fungerat ?
Det handlar om att minska ungefär hälften mot vad jag har nu i inkomst.
Jag skulle må bra av mer fritid då jag håller på att gå under och dessutom veckopendlar jag just nu.
Är superstressad !!
Men sen undrar jag samtidigt om man skulle bli stressad av att ha lite pengar ?
Stress över att inte kunna lägga undan varje månad eller unna sig något spontant som jag kan nu.
Jag skulle isåfall ha 6000 att leva för efter fasta kostnader.
För de 6000 skulle jag tanka ,köpa mat ( delar med sambo ) köpa hundmat och tilltugg.
Min fritid består främst av hund häst gym och filmkvällar.
Är inte så frestad av resor resturangbesök shopping eller andra dyra vanor.
Vad tror ni kloka vänner här?

Jag tycker 6000 kr är mycket kvar efter fasta kostnader. Jag har levt på betydligt mindre. Sedan är ju frågan hur höga dina bensinkostnader är, t ex.

Hur stressad man blir av att inte lägga undan som man tänkt sig, varierar nog från person till person. Hur man är helt enkelt.

Jag tror det är viktigt att lyssna inåt, på sig själv. Behöver du, kanske under en period, jobba mindre kan det vara en jättebra investering i dig själv längre fram.

Har du 6000 kr kvar efter att allt annat är betalt och det ska gå till nöje, delad mat och bensin så ska det väl rent krasst inte vara några problem alls. Det är mer än vad många har.

Sedan är det svårt att säga hur stressande det är om man är van vid det dubbla.

Bensinkostnaden ligger på max 1000 i månaden använder bilen till att handla mat åka och träna hund och åka och rida eller gymma i princip.
Någon längre resa per månad.

6000 över tycker jag låter mer än rimligt.
Vi har bara ett liv, det gäller att leva så vi trivs. Pengar är inte allt (inte för mig i alla fall, min hälsa är viktigare).

Med mera tid så blir det lättare att samplanera med. Men spontanhandla går oftast bort. Mindre jobbdagar kostar mindre jobbresa.
Men det går att vända på det med - känner man att man skulle må bra av att gå ner i tid är det nog väldigt hög tid att göra det innan man är och nosar på den berömda väggen och rentav inte kan jobba alls!

Med mera tid så blir det lättare att samplanera med. Men spontanhandla går oftast bort. Mindre jobbdagar kostar mindre jobbresa.
Men det går att vända på det med - känner man att man skulle må bra av att gå ner i tid är det nog väldigt hög tid att göra det innan man är och nosar på den berömda väggen och rentav inte kan jobba alls!

Där har du en bra poäng. Jag lagar visserligen mat mycket hemma.
Men blir ju nästan varje vecks småhandlande och maxmål :)

Förvisso, men man skall ha råd att gå i pension också.

Ledsamt att säga det - men kommer vi att ha något ut för den sparade pensionen? Både vad gäller tiden spm sådan och vad kroppen orkar samt det ekonomiska. Har ju hänt insparade pengar i systemen bara försvinner!

Använda tid att sörja för möjlighet till billigt leverne är med att spara till pension - bara på ett annat sätt. Sen ger det till att göra det då.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka