Minska risken för Mjölksyra ??

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Konie
  • Startdatum Startdatum
Sv: Minska risken för Mjölksyra ??

Det jag vill uppnå med mjölksyratesterna är att få vägledning om vid vilken arbetsintensitet jag ska träna för att hamna på ett nivå där hästen börjar producera mjölksyra. Som vi pratade om tidigare så kan ju det variera från häst till häst.

Jag vill kanske också se om hästen har gått framåt efter en tids träning och då kan jag ju ta prover efter två likadana träningspass.

Men handlar det om den träningintensitet där hästen börjar producera mjölksyra, eller den träningsintensitet där hästen börjar träna upp en tolerans mot mjölksyra? (vilket ju ser i slutet på en träning/tävling)

Egentligen tror jag att det handlar om vilken effekt träning har. Jag får känslan av att vi tänker olika

Jag använder helst laktatmätare i intervallträning. Då tas provet i slutet av varjeintervall. Då vet du ju var (när) mjölksyran kommer (i vilken intervall) och du vet när hästen har som högst. Vill du då veta korrelationen mellan mjölkyran och pulsen, då får du ju sätta på en pulsmätare.
Första resultatet är relativt intentsägande då som du skrivet innan resultaten kan variera kraftigt, utan det är när du gör uppföljningen som det spännande kommer! Kommer mjölksyran i en senare intervall? Är den högsta mjölksyran "mindre"?

Förstår du hur jag tänker?

Ja, jag förstår hur du tänker.

Jag tror nog att vi tänker lika, men jag behöver lära mig mer av teorin för att kunna uttrycka mig begripligt.

Men enligt min veterinär är inte första provtillfället utan betydelse. Där menar hon att man kan få veta på vilken nivå du ska träna för att öka mjölksyratåligheten, så att du inte behöver chansa och sedan hålla tummarna för att det har gett effekt när du tar det uppföljande provet. Samtidigt behöver du inte lacka hårdare än nödvändigt med hästen under uppträningen så att du kör på den skador.

Låter smart.

Jo självlart är den inte obetydlig. Den ger ju en indikation på vilken nivå hästen är på. Men det är fortfarande uppföljningen som är intressant.

Många stora travtränare gör detta på sina hästar men det är stort hysch hysch. Inte kan man ha hälpmedel i träningen?:rofl:

Nä, nu ska jag till IKEA.

Jo, jag har också hört tränare som tror att de i det närmaste är att jämföra med månfarare som tar laktatprov. Och de tror att ingen annan kan förstå detta komplicerade hjälpmedel. :)

Nej, det är skitsvårt. först tar du blod från hästen, sen tar du en droppe av de blodet och sätter på en sticka. SEN räknar maskinen ut svaret.
Det är så svårt att man inte vet var man ska bli av:angel:

jag jobbade i italien.. det ända jag vet är ...sonda...hehe...bicarbronat....*ssss** *hemligt

Liknande trådar

Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
437
Senast: Pegasus63
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundet har lanserat ett pilotprojekt för att förhindra spridningen av den smittsamma sjukdomen kvarka på ridskolor...
Svar
0
· Visningar
523
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Huggormarna njuter av värmen och nu är det högsäsong för ormbett också hos husdjuren. Att hålla hunden kopplad och gräsmattan kortklippt...
Svar
0
· Visningar
120
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Min lilla PK har blivit mjällig i pälsen och upplever honom lite torr i huden. Han har bara badats inför utställning och senast är en...
Svar
5
· Visningar
692
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter