Minska risken för Mjölksyra ??

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Konie
  • Startdatum Startdatum
Sv: Minska risken för Mjölksyra ??

Vad är detta för skitsnack om Bollnäs?:mad: Därifrån kommer ju jag!

*kl*
Är det någon som vet om man använder samma sorts laktattestare till hästar som till människor?

Hrm, en av mina vänner äger en sån där aparat :-)
Ska vi bjuda henne på middag som muta att komma hit och låta oss uttnyttja henne:-)

Hrm, en av mina vänner äger en sån där aparat :-)
Ska vi bjuda henne på middag som muta att komma hit och låta oss uttnyttja henne:-)

Mycket bra idé.

Jag har övervägt att betala en resa från Bollnäs och hit för min veterinär, men jag tror inte man kan ta den där apparaten på flyget precis...

Fråga henne vad hon har betalt för den! Ska hon inte sälja den? Hehe.

Vad är detta för skitsnack om Bollnäs?:mad: Därifrån kommer ju jag!

*kl*
Är det någon som vet om man använder samma sorts laktattestare till hästar som till människor?

Hihi, det gick fort! Jag tänkte att jag skulle kolla hur lång tid det tar innan någon reagerar på Bollnäsattacken. Jag älskar Bollnäs. Det var bara en barnslig provokation.

Känner du Åsa och Rune då? Alla känner väl alla i Bollnäs? ;)

samma storlek, dock inte exakt likadan, som den stallet har.
så den är nog lätt att packa ner i resväskan ;)

Jag fick just besked om att den laktatmätare min kompis använder kostade runt 5 000 kr så det är nog en liknande. Men det priset var väl inte så mycket att oja sig över? Det har låtit på henne som att det var en megainvestering.

Jag ska köpa en direkt. Sen ska jag tvinga kompisen att lära mig hur man gör. :bump:

Känner du Åsa och Rune då? Alla känner väl alla i Bollnäs? ;)

:D Nej, det gör jag inte. Jag är bara från Bollnäs kommun, och jag flyttade därifrån när jag var 16 år, så det är 18 år sedan nu. Mina turer upp till familj och släkt är tämligen hästbefriade, har lite lektioner ibland bara.

Jag tror inte att det har prövats av STC om det ska vara karens eller inte. Ännu så länge inte, men jag skulle inte våga använda det nära start.

Å andra sidan är det ju bara ett kosttillskott på humansidan, och sådant brukar det ju inte vara karens på.

Vad bra att du köpt en! Det är helt underbart hjälpmedel. Precis nu kom jag på att det finns en veternär i halmstad som gör fältarbetstest.

(Annars kan man ju fråga mig, som gjorde sitt hippologarbete om fältarbetstest haha:idea:)

Nej, jag har inte köpt den ännu. Jag ska få en kurs i hur man gör av en veterinär och sedan låna hennes apparat till en början. Hon är så snäll min veterinär.

Tänk om du ville vara med och stötta mig när jag ska ta prover på mina hästar sedan... Det vore ju väldigt handy.

Ja, i ärlighetens namn är det inte svårt. Kan du ta blod?

Jo, det klarar jag av.

Men jag klarar inte att ta blod från en häst i vagn samtidigt som jag kör. :rofl:

Senast ändrad:

Men herregud! Simultankapacitet! Du är väl kvinna! :idea:

Men hästarna kanske är väluppfostrade och stannar efteråt? Det spelar ju inte så roll när du tar laktatprovet (även om laktatet sjunker fort, inom ett par minuter om hästen är vältränad) bara du tar det vid samma tid varje gång. Det är ju det jämförande resultatet som är viktigt!

Jag skulle i så fall få ta provet först när jag kommer in i stallet igen - eftersom jag av princip aldrig går ur vagnen på banan - och det tycker jag är för lång tid emellan. Jag har lärt mig att man ska ta ett par prov upprepat med intervallträning emellan.

Ja, det är för lång tid.

Om du gör ett banjobb behöver du ju bara ta ett prov, då häten precis är färdig. Då får du ju veta hästens mjölksyra "vid målgång"

Om du därimot gör provet vid intervallträning (typ backe, rakbana) kan det vara en bra idé att ta efte varje intervall, även de första. Där är ju inte bara laktatmängden det viktiga utan även stegringen av laktat. Laktatet är ju inte alltid högst i sista intervallen.

Nu har jag ju ännu inte gått min specialbeställda kurs, men är det inte frågan vid vilken nivå laktatproduktionen börjar som man vill ha svar på? Det får man väl inte om man bara tar ett prov i slutet av ett jobb?

Jag hänger inte med riktig (är hemma sjuk, så hjärnan är inte inkopplad helt)

Varför vill du veta när mjölksyran kommer? Hästens mjölksyregräns (är det börjar kännas) ligger på 4 mmol/l blod. Men vid slutet på ett lopp ligger mjölksyran kanske på 10-20 mmol/l blod.

Mjölksyran i sig är ju inte farlig. Man (jag?) vill ju inte undvika mjölksyra, utan lära hästen att fungera MED mjölksyra. Träning gör att mjölksyran kommer senare, och att hästen utvecklar mindre mjölksyra.Därmed har hästen mer ork i slutet.

Det är därför jag tycker det är viktigast att få veta hur trött hästen är i slutet, då får du en bra indikation på hur trött hästen är (de försök jag har varit med om har kuskarnas och "facitets" tolkning inte alltid varit samma)

Men förklara gärna hur du tänker!

Liknande trådar

Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
437
Senast: Pegasus63
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundet har lanserat ett pilotprojekt för att förhindra spridningen av den smittsamma sjukdomen kvarka på ridskolor...
Svar
0
· Visningar
523
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Huggormarna njuter av värmen och nu är det högsäsong för ormbett också hos husdjuren. Att hålla hunden kopplad och gräsmattan kortklippt...
Svar
0
· Visningar
120
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Min lilla PK har blivit mjällig i pälsen och upplever honom lite torr i huden. Han har bara badats inför utställning och senast är en...
Svar
5
· Visningar
692
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter