Minska risken för Mjölksyra ??

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Konie
  • Startdatum Startdatum
K

Konie

Eller göra mer tålig för mjölksyran.... Hur träna? Tillskott som ökar tåligheten?

Sv: Minska risken för Mjölksyra ??

Det finns de som bestämt hävdar att det nya kreatintillskottet KCG2 minskar mjölksyran.

Jag väntar på att "min" veterinär ska göra mjölksyratester efter att ha använt det.

Vet att jag läst om flera preparat som ska vara bra, men har aldrig testat något själv. Tycker att det är intressant för "bekanta" till oss säger att de har ändrat träningen och börjat med ett tillskott som minskat mjölksyran radikalt på mindre än 2 månader...... Så nu är jag nyfiken på VAD de möjligen har gjort och gett, men de vill inte "ge ut sitt vinnande recept".... Underverks-preparat? Underverks-träning?

Då skulle jag gissa att de anväder KCG2. De som använder det tror väldigt mycket på att detta nya pulver ska vara lösningen alla väntat på.

Tja. Jag vet inte. Jag har en burk hemma, men jag vet ingen som har kunnat visa några resultat på häst. På människa har det visad effekt, men det hade de tidigare kreatinpreparaten också och de funkade inte på häst. Det vore intressant att höra om dina "bekanta" har gjort mjölksyretester eller om de bara själva upplever att de har bättre mjölksyratålighet i hästarna.

http://www.fairing.se/kcg2.php
Det är dyrt och jag vet inte riktigt hur mycket man ska ge till en häst..?

Senast ändrad:

Angående träningen så gäller det väl att träna precis under mjölksyratröskeln ,brukar räknas som puls 200 ungefär, för det mesta och bara köra maxpuls-träning i bland? Ungefär med samma frekvens som man startar om man har starthäst, 10-20 dagar.

Så har jag lärt mig också. Och för att få veta var mjölksyratröskeln ligger, eller kanske snarare var man kan räkna med att maxpulsen ligger, så kan man göra mjölksyratester. Att utgå från att alla hästar ligger på runt 200 är ganska trubbigt och har visat sig fel många gånger.

Så rätt så, jag har hittills träffat på hästar med MYCKET olika maxpuls och lika troligt är det ju att de har olika mjölksyratröskel. :idea:

Jag har hittills inte mätt men har tänkt att göra det på nya generationen... :idea:

Jag har också sådana planer. Undrar vad det kostar att anlita veterinär för att föra mjölksyratester? Någon som vet?

Sandträning höjer mjölksratröskeln

precis, men än så länge är det ju svårt här nere :)
lerpulsning kansk? :d

Personligen tror jag inte på att något (foder)tillskott skulle kunna minska på mjölksyran. För att kunna minska på mjölksyran i slutet på loppet måste hästens kropp vara fysiologiskt anpassad efter den prestation vi begär. Om något tillskott kan ändra på muskeltyperna, så fine, men inte annars. Med en ökad muskelstyrka, syreupptagningsförmåga och ökad slagvolym ökar chansen till en framskjuten placering på tävlingsbanan.

Angående hästens mjölksyrkegräns och maxpuls. Det är väldigt generalliserande att säga att den ligger på 200. Själv litar jag inte på denna siffra. Har skiljt sig från 180-215 på de hästar jag har varit med att laktattesta.

Den absolut bästa mjölksyreträning torde väl vara backträning eller?

Till Conversation Piece; jag vet inte vad det kostar att ta ut en veterinär för att göra laktatprov. Inte alla veterinärer äger en laktattestare då de är mycket dyra. Jag vet att halmstadkliniken kan göra det på matta, men de provresultaten är inte alltid detsamma som om testet gjorts ute, under riktiga förhållande.

Mina bekanta har laktattestat påstår de. Resultaten på banan får jag vänta på tills i februari, då de anser att "underverken" ska ha gett klart mätbara resultat även på banan. Kan tillägga att vad jag märk så har de inte lagt om träningen.....
Men intressant är det...

När jag tränar mjölksyra använder jag tryckvagn och pulsklocka. En minuters intervaller med 200-210 puls och 1.30 min aktiv vila - lugn jogg eller skritt - då hästen ska ner till minst 130 i puls, annars får man köra på lägre puls tex. 190, nästa intervall. Då ser man ungefär vilken mjölksyratröskel hästen har också. Man kan börja med ungefär 10 intervaller och öka med 1/ vecka. Körs varannan dag med vilodag emellan. Jag vet inte hur länge man kan hålla på, men inte mer än ett par veckor i sträck tycker jag.

viar laktattestare på jbbet, den är guld värd då man snabbt kan få reda på om hästen är hårdare tränad än vad den klarar av

Fint, Sara ! Då kommer vi allihopa till ditt jobb och hälsar på dej med våra hästar nu..... hihi

ja, ni är så välkomna så!
ta med lite lussekatter och glögg såhär i juletid bara:D

Personligen tror jag inte på att något (foder)tillskott skulle kunna minska på mjölksyran. För att kunna minska på mjölksyran i slutet på loppet måste hästens kropp vara fysiologiskt anpassad efter den prestation vi begär. Om något tillskott kan ändra på muskeltyperna, så fine, men inte annars. Med en ökad muskelstyrka, syreupptagningsförmåga och ökad slagvolym ökar chansen till en framskjuten placering på tävlingsbanan.

Angående hästens mjölksyrkegräns och maxpuls. Det är väldigt generalliserande att säga att den ligger på 200. Själv litar jag inte på denna siffra. Har skiljt sig från 180-215 på de hästar jag har varit med att laktattesta.

Den absolut bästa mjölksyreträning torde väl vara backträning eller?

Till Conversation Piece; jag vet inte vad det kostar att ta ut en veterinär för att göra laktatprov. Inte alla veterinärer äger en laktattestare då de är mycket dyra. Jag vet att halmstadkliniken kan göra det på matta, men de provresultaten är inte alltid detsamma som om testet gjorts ute, under riktiga förhållande.

Det är vad jag har hört också - att man bör göra testerna på banan, inte på rullband - och jag letar efter en veterinär som kan tänka sig ställa upp med sånt pyssel. Jag känner till en men hon är stationerad i Bollnäs av alla gudsförgätna ställen.

Vad kostar den där apparaten tro? Måste man vara veterinär för att klara av att använda den? Kunde man lära sig det där tro? Då kunde man ju börja jobba med att utföra sådana tester! :banana:

Off topic: Phoenix - jag hinner inte till Jägers idag, tyvärr.

Liknande trådar

Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
437
Senast: Pegasus63
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundet har lanserat ett pilotprojekt för att förhindra spridningen av den smittsamma sjukdomen kvarka på ridskolor...
Svar
0
· Visningar
523
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Huggormarna njuter av värmen och nu är det högsäsong för ormbett också hos husdjuren. Att hålla hunden kopplad och gräsmattan kortklippt...
Svar
0
· Visningar
120
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Min lilla PK har blivit mjällig i pälsen och upplever honom lite torr i huden. Han har bara badats inför utställning och senast är en...
Svar
5
· Visningar
692
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter