K
Konie
Eller göra mer tålig för mjölksyran.... Hur träna? Tillskott som ökar tåligheten?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
viar laktattestare på jbbet, den är guld värd då man snabbt kan få reda på om hästen är hårdare tränad än vad den klarar av
Personligen tror jag inte på att något (foder)tillskott skulle kunna minska på mjölksyran. För att kunna minska på mjölksyran i slutet på loppet måste hästens kropp vara fysiologiskt anpassad efter den prestation vi begär. Om något tillskott kan ändra på muskeltyperna, så fine, men inte annars. Med en ökad muskelstyrka, syreupptagningsförmåga och ökad slagvolym ökar chansen till en framskjuten placering på tävlingsbanan.
Angående hästens mjölksyrkegräns och maxpuls. Det är väldigt generalliserande att säga att den ligger på 200. Själv litar jag inte på denna siffra. Har skiljt sig från 180-215 på de hästar jag har varit med att laktattesta.
Den absolut bästa mjölksyreträning torde väl vara backträning eller?
Till Conversation Piece; jag vet inte vad det kostar att ta ut en veterinär för att göra laktatprov. Inte alla veterinärer äger en laktattestare då de är mycket dyra. Jag vet att halmstadkliniken kan göra det på matta, men de provresultaten är inte alltid detsamma som om testet gjorts ute, under riktiga förhållande.