Minska på havren eller höet?

C

Canoó

Nu är våren här och det börjar bli grönt i hagarna vilket resulterar i en redan lite smårund häst som snart blir fet.

Har funderat fram och tillbaka men får alltid beslutsångest. Vill gärna att hästen ska gå ner "något" kilo men ska jag dra ner på havren eller höet?

Har börjat minska på havren redan men kan jag behöva minska på höet också?
I dagsläget äter han 8 dl havre och 9 kg hö om dagen.

Hur skulle ni göra?

Sv: Minska på havren eller höet?

Ta bort all havre om hästen fortfarande är fet, är kraftfodret man tar bort i första hand...

Håller helt med Tuvisen. Om du vill att hästen ska gå ner lite så behöver den inte äta havre, speciellt inte om den nu äter gräs. Det nya gräset innehåller en hel del näring. Däremot kan det vara bra att fortsätta med höet så den får i sig tiilräckligt att tugga på.

jo men hästen är inte fet. Havren ska bort helt men inte riktigt än för annars blir han fet.

Det är mest höet jag är brydd över. Vill minska men vet inte om jag törs än eftersom det inte är så mycket gräs i hagen han går i nu.

ja, men jag vill inte svälta honom eftersom det inte finns så mycket att äta i hagen än.

Det är hvren han blir fet av, inte höet

Hur kan du veta det? Vad jag kan se så har TS inte angivit vad h*n har för värden på sitt grovfoder och då går det inte att utala sig om vad som gör hästen fet.
Jag anser att hästar i största möjliga mån ska ha fri tillgång på grovfoder men att man ibland tyvärr måste frångå det och ge kraftfoder. Om min häst hade blivit fet under vårvintern och jag hade tagit bort kraftfodret så hade det resulterat i en ännu fetare häst som dessutom tappat varenda muskel hon har på kroppen. Nu hade hon inte lidit någon större brist på stråfoder ändå eftersom hon åt 2 kg TS/100 kg kroppsvikt och dag.

Jag tycker det beror lite på hur många timmar hästen går på gräs och hur mkt gräs det finns i hagen.
Finns det tillräckigt att tugga på i hagen ex så skulle iaf inte jag tveka på att dra ner på höet i hagen (om den får det)
Huvudsaken är ju egentligen att hästen har något att tugga på så magen hålls igång.
Går den inte ner i vikt så behövs ju inget stödfoder (i hagen).

Är det däremot så att det bara finns "några strån" i hagen eller om hästen står inne mkt så tycker jag inte du ska minska på höet..

Havren ska bort helt men inte riktigt än för annars blir han fet.

Varför blir han fet om du tar bort havren nu? :crazy:

Men absolut, minska och ta bort havren successivt, så det inte blir för tvärt foderbyte. När det gäller höet - ta inte bort det förrän han tappar intresset för det. Han kommer garanterat inte att äta hö när det finns tillräckligt med smaskigt grönt gräs... :cool:

Jag formulerade mig lite fel tidigare när jag skrev att han blev fet och att havren skulle bort. Om jag inte tar bort/minskar havren tills han byter till hage med mer gräs blir han fet. Nu i nästintill gräsfri hage funkar det med havre.

Kan inte bara ta bort all havre för hans mage klarar inte stora omställningar särskilt bra. Väldigt känslig vid foder förändringar.

Har analys på fodret (havre och två st hö) Ett skitdåligt hö och ett jättebra som jag endast kan ge 3 kg/dag av. Det dåliga höet har högt energivärde och det är de jag vill minska på men vågar inte ännu pga för lite gräs i hagen.
Är rädd för att han äter upp något annat i ställe om han inte får sitt tuggbehov.

Kan inte bara ta bort all havre för hans mage klarar inte stora omställningar särskilt bra. Väldigt känslig vid foder förändringar.

Jag har svårt att tro att magen (och tarmarna) på en häst skulle reagera negativt om man tar bort havren, inte ens om den är känsliga för foderomställningar. Havre är ju inte ett fodermedel som hästen har lätt att spjälka och som den "måste" ha som fibrer tex. Däremot ska man vara försiktig när man ökar havremängden.

Jag tycker du tänker helt rätt, framför allt som du känner din häst och vet att han har "känslig" mage och då kan det kanske vara ännu viktigare att inte även ändra grovfodret. Som sagt, han kommer inte att äta hö när han har tillräckligt med gräs - jag har själv ett riktigt matvrak, men inte ens han tittar åt höet när det finns gräs.

Du kanske har svårt att tro att han reagerar så mycket på foderomställningar.
Men så är det i alla fall. Alla hästars magar reagerar olika och min kanske har känsligare magen än vad många andra har!

Du kanske har svårt att tro att han reagerar så mycket på foderomställningar.

Du missförstår mig. Jag skrev inte att jag inte trodde att han reagerar på foderomställningar. Jag tyckte bara det var konstigt att han regaerar på om du tar bort havren.

Jag blev lite sur av det.

Hans mage är lite knepig. Ibland jättekänslig ibland inte. Vågar inte chansa så mycket. Bättre att ta det försiktigt i början.

ja, men jag vill inte svälta honom eftersom det inte finns så mycket att äta i hagen än.

Ta bort havren, inte höet. Kraftfodret är till för att komplettera när inte grovfodret räcket till. Grovfoder+gräs räcket säkert nu.

nä för just nu är de i stortsett obefintligt med gräs i hagen.

Nu är våren här och det börjar bli grönt i hagarna vilket resulterar i en redan lite smårund häst som snart blir fet.

Har funderat fram och tillbaka men får alltid beslutsångest. Vill gärna att hästen ska gå ner "något" kilo men ska jag dra ner på havren eller höet?

Har börjat minska på havren redan men kan jag behöva minska på höet också?
I dagsläget äter han 8 dl havre och 9 kg hö om dagen.

Hur skulle ni göra?
Sen skriver du att det inte finns ngt i hagen:confused:
När det blir mer gräs- minska i takt med hur mkt den äter ute.

Sen är det inte fel att banta den lite innan betet- om den brukar bli fet.

Ta bort den lilla havren o en del av det sämre höt.

Den får bra motion o stimulans av att söka ett strå i taget ute.

När jag skrev grönt i hagarna menade jag inte hagen han stog i just då. Hagen han stog i när jag skrev fanns kanske 0.1 kg gräs om ens så mycket. Nästintill obefintligt.

Började minska på havren redan innan linlägget och det har gett resultat. Släpptes ut i gräshage i förrgår så nu kan jag plocka bort mer hö utan att han äter upp boxen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 045
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 585
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
2 150
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 315
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar