Minska på grovfodret... eller?

Sv: Minska på grovfodret... eller?

Men jag tycker inte man ska använda gräsreducerare om hästen inte mår dåligt av gräset eller har antydan till fång alternativt är väldigt överviktig. En rund gräsmage får man ta nu under sommaren om hästarna går i beteshage. Vart ska alla kilon gräs annars ta vägen? Sedan tror jag att lite mer milt protein nog ändå skulle göra gott samt lite träning så bukmuskulaturen blir lite fastare. Kontrollera att kvoten verkligen är tillräcklig sedan under vintern också, annars får du träna som en tok och banta bäst du vill och hästen kan ändå se pluffsig ut, och då riskerar du istället brister.

Och 6 kg hösilage vintertid ger ju bara ca 4 kg ts i snitt, vilket jag tycker är lite i underkant om hösilaget ges som enda foder.
 
Senast ändrad:
Sv: Minska på grovfodret... eller?

Vi använder den här gräsreduceraren som man gör själv av köldridåplast. Den är bättre och skaver inte på samma sätt som de man köper färdiga. Eftersom det är genomskinlig plast så syns den inte lika mycket heller. Vår islandshästvalack kan gå med de andra dygnet runt på bete (fet åkervall) och hållas lagom i hull. Lugn och harmonisk och inte matstressad. Verkar också som han "lär" sig att äta lagom mycket så han blir mindre glupsk och då behövs inte begränsaren lika ofta.

Jag har hört att man får inte ha "munkorgarna" på dom DYGNET RUNT utan helst max 12timmar... Vet inte hur pass det stämmer men det låter ju logiskt att de ska få slippa den resten av dygnet. Därför står "vår" häst inne på nätterna utan den. Likaså övriga hästar med samma problem i detta stall (shettisar).
 
Sv: Minska på grovfodret... eller?

Jag har hört att man får inte ha "munkorgarna" på dom DYGNET RUNT utan helst max 12timmar... Vet inte hur pass det stämmer men det låter ju logiskt att de ska få slippa den resten av dygnet. Därför står "vår" häst inne på nätterna utan den. Likaså övriga hästar med samma problem i detta stall (shettisar).
Vi ser inga problem med att en rätt anpassad betesbegränsare används dygnet runt vid bete. Den begränsning som du "hört" om har jag inte funnit stöd för i något regelverk. Att fritt få röra sig utomhus med andra i flocken är enligt mitt sätt att resonera viktigast.
 
Sv: Minska på grovfodret... eller?

HALLÅ... :D
Jag har räknat lite på vad de normala värdena på ditt hösilage och vad din häst bör äta av det.
Om vi nu spekulerar i att din islänning väger 300 kg bör den äta av rekomenderade uträkningar 4.5 kg TS alltså 8,6 kg och om vi nu säger att din islänning väger 400 kg bör den äta 6 kg TS alltså 11 kg..
Så jag skulle rekomendera dig att just nu under betet ger du dina 6 kg hösilage och kan säkert lägga på någon kilo (eller mindre) kraftfoder och rida lite hårdare och sedan under vintern höj upp till runt 7-8 kg hösilage och något kg kraftfoder istället.
man säger att normalt bör din häst ha 1-1,5 kg TS per 100 kg häst, och jag har nu räknat på 1,5 kgTS/100 kg häst.

Den beräkningen av hästens vikt jag har hört varit bäst har varit denna

(bröstomfång i cm)2 x längd i cm
11 900​
 
Sv: Minska på grovfodret... eller?

Vad räknar du med för ts på hösilaget (ber om ursäkt om det står nånstans o jag inte sett det..) vi hade förra året ett ts på 72 %, isåfall hade det räckt med 6,5kg till 300 kg häst för att täcka 1,5 kg ts/100 kg häst... Ville bara nämna det för många reagerade så på att min bara fick 7 kg (visserligen bara 1 kg/100 kg häst då han vägen 500 men han fick även 2 kg halm eftersom vi hade över 90 g smrp i hösilaget per kg)...
 
Sv: Minska på grovfodret... eller?

Ja man kan ju säga att ju torrare hösilage man har desto mindre kg behöver man ge av det, då vatten som TS halten menar väger ju mer!
så jag tyckte inte det så farligt beroende på vad din häst gör.
Min häst väger 500 kg och jag ger henne runt 8 kg hösilage/hö och ca 2 kg krossad korn och hon är i tävlingskondition och går 140 klasser.
Har man ett bra hö så behöver man oftast inte ge så mycket och då för att sysselsätta hästen är halm ett super alternativ då det inte har så mycket värde men är rätt smakligt för hästen!
Är din häst fin i hullet och mår bra ge den halm om den inte behöver mer hö, den blir ju glad ändå.
 
Sv: Minska på grovfodret... eller?

Är du säker på att hästen bara väger 300kg? Tycker det låter lite för en Islänning. Mina shettisar drygt 1 meter höga o inormal hull o välmsklade vägde på klinik 280kg. Tycker att det låter som väldigt lite grovfoder med 6kg hösilage.

Och min shettis 95 cm hög med något underhull vägde på klinik 160 kg, så det kan nog variera MYCKET!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 065
Foder & Strö Nu är det så att jag har köpt en häst och har den uppstallad hos andra i ett litet stall. De fodrar med hösilage, 9-10 kg till båda...
2
Svar
32
· Visningar
3 036
Senast: emptyrings
·
Foder & Strö Har försökt hittat fakta i andra trådar men jag blir lite kring kring av all info. Så hoppas att nån kan säga hur det är när det gäller...
Svar
7
· Visningar
2 526
Senast: poi123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp