Minska ner gallor?

SaraXX

Trådstartare
Gallor är ju ett hett ämne att diskutera i stall. Det lindas, masseras, linimentas och gud vet allt. Det jag blir förvånad över är att det sällan diskuteras vad gallorna beror på och om gallorna i sig är ett problem. Jag är absolut ingen expert på området.

*funderar för mig själv*

-Om man lyckas få gallan att bli mindre genom att t ex linda, är det då positivt ur någon annan aspekt än den kosmetiska så länge som inte grundproblemet är löst?

-En "konstant" galla som går ner efter en liten stund i hagen, spelar det egentligen någon roll om den "lindas bort" över natten för hästens hållbarhet?

Nu pratar jag alltså inte främst om gallor som beror på en nyligen uppkommen skada eller liknande och som är i en läkningsfas.

Sara

Sv: Minska ner gallor?

Sitter gallan i kotsenskidan är det oftast ingen fara.
Själva gallan är ledvätska som inte dras in brosket tex. pga. dålig blodcirkulation.
Det är därför gallan går ner när hästen rör på sig (=ökad blodcirkulation) eller om man lindar benet (=ökad blodcirkulation av värmen).
I och med att man faktiskt löser grundproblemet genom att öka blodcirkulationen så är ju grundproblemt löst :p
Huruvida lindning hjälper för hästen hållbarhet ska jag inte uttala mej om, eftersom jag inte vet säkert.

Sen kan gallor givetvis uppstå på fler sätt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka