Minnesträning!

Lupino

Trådstartare
Är det någon här som håller på med minnesträning? Jag har precis läst första kapitlet i
boken Vägen till mästarminne av Mattias Ribbing. Dessutom ligger två andra böcker av samma författare och väntar ("Fatta matte" och "Vägen till maxade betyg").

Jag har superdåligt minne och tänkte se om jag kan ha nytta av de tips man får. Dessutom har jag barn i skolålder så jag tänkte det kan gagna dem med.

Har ni någon erfarenhet om ämnet? Jag har än så länge bara kommit till övningen "Ribbings cykel" där man på fasta platser på en cykel ska placera ut symboler för sånt man ska komma ihåg. Det var i alla fall superlätt!

Jag läste vägen till maxade betyg, men det var ett tag sedan nu så jag kommer inte ihåg så många knep. (:laugh:) Jag minns att det var som ett "test" man skulle göra och jag blev så fascinerad över hur många random saker jag kunde komma ihåg genom att "koppla ihop dem". Den strategin brukar jag försöka använda och göra bilder eller små "filmer" för mig själv när jag ska komma ihåg något.

T.ex att vår nya spis ska levereras den tolfte januari, då gör jag snabbt en bild av att en kompis som fyller år då har en partyhatt på huvudet och slääääpar den tunga spisen över gården. Mycket lättare sen att komma ihåg när det var spisen skulle levereras. :D

Jag läste vägen till maxade betyg, men det var ett tag sedan nu så jag kommer inte ihåg så många knep. (:laugh:) Jag minns att det var som ett "test" man skulle göra och jag blev så fascinerad över hur många random saker jag kunde komma ihåg genom att "koppla ihop dem". Den strategin brukar jag försöka använda och göra bilder eller små "filmer" för mig själv när jag ska komma ihåg något.

T.ex att vår nya spis ska levereras den tolfte januari, då gör jag snabbt en bild av att en kompis som fyller år då har en partyhatt på huvudet och slääääpar den tunga spisen över gården. Mycket lättare sen att komma ihåg när det var spisen skulle levereras. :D

Vad roligt du haft glädje av kunskaperna! Jag har precis gjort en lista av förbättringspunkter i ridningen men upptäckte att det var lite svårare att göra bilder av såna lite mer abstrakta saker. Nu ska jag ge mig på nästa kapitel.

Vad roligt du haft glädje av kunskaperna! Jag har precis gjort en lista av förbättringspunkter i ridningen men upptäckte att det var lite svårare att göra bilder av såna lite mer abstrakta saker. Nu ska jag ge mig på nästa kapitel.

Ja jag har inte heller förstått hur man kan tänka om mer abstrakta saker att lära in/komma ihåg. Jag försökte använda mig av metoderna när jag pluggade på universitetet men fick inte riktigt till det där när det gäller lite mer "komplicerade" saker. Jag tror man måste öva lite på sin fantasi att koppla ihop saker också, så att det går mer på automatik. Jag applicerar det därför mest i vardagen bara men skulle gärna vilja lära mig ytterligare knep så uppdatera gärna vad du lär dig! :)

Jag körde en del via Brain trainer (app) under hösten. Lite tror jag att jag speedade upp minnet men det är fortfarande några engelska ord jag läser nästan dagligen i skolan som vägrar fastna så egentligen borde jag väl köra lite till.

Jag körde en del via Brain trainer (app) under hösten. Lite tror jag att jag speedade upp minnet men det är fortfarande några engelska ord jag läser nästan dagligen i skolan som vägrar fastna så egentligen borde jag väl köra lite till.

Vad går brain-trainer ut på? I boken jag läser sågar författaren sudoku och korsord som allmän minnesträning. Han menar att det enda man blir bättre på är just sudoku respektive korsord.

Vad går brain-trainer ut på? I boken jag läser sågar författaren sudoku och korsord som allmän minnesträning. Han menar att det enda man blir bättre på är just sudoku respektive korsord.
Det är massa olika saker. Komma ihåg ansikten+namn, ordning, leta siffror snabbt osv. När du har löst x uppgifter släpps det en ny typ av uppgifter. Kolla. Den finns som app. Fick tips via epilepsi-grupp då EP och medicin tar ganska hårt på minnet. Fler än jag upplever att minnet och kvicktänkande stärks lite av den där appen.

Liknande trådar

B
Träning Var NH en Aha-upplevelse för dig? Berätta! Jag kan berätta vad NH betytt för mig. När jag som vuxen, efter många års intensiv längtan...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 456
Senast: Rina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4