Minneskort till digitalkamera samt videokamerafrågor

amalia

Trådstartare
Vi har en Fujifilm finepix s 5000 kamera. Minneskortet i denna ligger på 128 mb vilket räcker till skapligt många bilder. Problemet är när jag vill använda filmfunktionen, då blir det ju bara korta sekvenser. Helst skulle jag vilja ha en videokamera, men vill då ha en med dvd och pengar till det finns inte nu. Funderar på om det kan löna sig att köpa ett större minneskort till digitalkameran.

Var in på elgigantens hemsida och kikade. Ett minneskort på 512 mb kostar 389:- och ett på 1 gb kostar 699:-. Då är ju frågan hur mkt längre tid jag kan filma med de minneskorten... Ska jag lägga 699:- på ett minneskort (känns kanske som lite mkt pengar) eller kan det räcka med ett för 389:- och sedan spara ihop till en videokamera?

Ytterligare en fråga. Ni som har videokameror... Jag har förut lånat jobbets dvkamera. Upplevde att det var väldigt krångligt att få in det filmade på datorn. Vi fick använda oss av vlc mediaplayer och spela upp det som vi filmat för att det skulle funka. Är det så det är? Det är därför som jag funderar på en dvd (synd bara att de är rätt så dyra). Eller finns det andra alternativ?

Sv: Minneskort till digitalkamera samt videokamerafrågor

Det man filmar med en digitalkamera kan inte alls jämföras med en digital videokamera. Men ett större minneskort till kameran är ju en lösning så länge, men räkna inte med att du kan se filmen mer än i en liten ruta på skärmen. Och du kommer ändå behöva ett större minneskort till kameran, 128MB får man inte plats med många kort på...

Att köpa minneskort idag är inga problem.
Lätt att frakta och kostar inte så mycket

Att få minst 1 GB för mindre en 500 kr är lätt
Såg en matvaruaffär (Netto) som hade erbjudande på 2 GB för 400 kr typ.

Att få över en film från videokameran till datorn ska inte var några större problem
Ofta räcker det med Windows Moviemaker

Som andra har sagt, så är ett minneskort med 1 GB verkligen värt pengarna. Jag har nog fått en liknanade kamera i julklapp precis, men har ej provat att filma med den än. Med våran förra kunde man inte zooma och inte heller blev det någon större bild på datorn när man laddade över den. Sen minns jag att filmsekvensernas längd var oberoende av minneskortets storlek, dvs. jag kunde inte filma så att jag fyllde hela minneskortet, utan det blev alltid plats över (till en till film, eller lite kort). Vet inte om det bara gällde våran gamla diggicam, men det kanske är värt att testa..? Ska prova på min i eftermiddag.

Jag har filmat en del med min kamera och kvaliten blir inte så bar när man för över det till datorn, för bästa kvalite så blir det bara en liten bild på datorn.
men satsa på minst 1GB minneskort tillsvidare tills du har möjlighet att köpa en videokamera.

tycker att kvaliten på filmen blir väldigt bra, minst lika bra som när jag filmade med en kompis dvkamera.

spelar det någon roll vilket märke man väljer på minneskortet? Har idag olympus. Är billiga lika bra som lite dyrare?

Om det är samma egenskaper hos kortet så spelar det ingen roll vilken tillverkare du väljer. Däremot brukar Olympus tex ha vissa speciella funktioner (som bara funkar på deras kameror) på deras xD-kort, så dessa har du ju egentligen ingen nytta av.
Viktiga egenskaper är väl minnesmängden och "snabbheten" att spara kort, men för det senare måste man kolla att även kameran klarar av hastigheten.

Om du inte har märkt någon skillnad på film från en videokamera och en digitalkamera så måste det varit en väldigt dålig videokamera...
Är du däremot nöjd med kvaliteten på filmen från din digitalkamera är det ju helt onödigt att köpa en dv-kamera! Om du är nöjd med den minnesbegränsning som blir av den maximala storleken på minneskort.

Senast ändrad:

Det man filmar med en digitalkamera kan inte alls jämföras med en digital videokamera. Men ett större minneskort till kameran är ju en lösning så länge, men räkna inte med att du kan se filmen mer än i en liten ruta på skärmen. Och du kommer ändå behöva ett större minneskort till kameran, 128MB får man inte plats med många kort på...

Fast vi klarar oss med 128 mb vad gäller kort, det får nog plats uppemot 100 kort om inte mer och det räcker gott och väl för oss.
Det är när man börjar använda filmfunktionen som det inte räcker till...

Nej, det beror ju egentligen på hur man använder kameran...
100 kort tar jag lätt under en timme och är man tex på semester utan att ha möjlighet tömma kameran varje dag så funkar det inte med så litet kort.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka