Minisker?? Hovens stötdämpare?

E

EmblaHamilton

jaa? kan nån berätta om dessa? jag vet att dom kan gå sönder? hur upptäcker man det? hälta? svullnad? osv? jag ville gärna veta mer?

Sv: Minisker?? Hovens stötdämpare?

I karpus och i bakknä finns broskskivor,dessa broskskivor kallas menisker. Meniskens funktion är primärt att fungera som stötdämpare så att den tar en del av belastningen ifrån benen vid rörelse, annars skulle benbrosken belastas för hårt. Menisken bidrar också till att ge en viss stabilitet i knät.

Min fd tävlingshäst skadade minisken i hb knä när han fläkte sig i hagen. Vid intag från hagen är hästen markant halt, veterinär ställer diagnosen kraftig sträckning alt bristning. Efter en period av vila är hästen ohalt sätts hästen försiktigt igång och tävlas upp till 1,30. Efter ett tag vid denna belastning börjar hästen "niga" i traven hb och tas in på klinik, varvid de hittar denna måttliga meniskskadan.

Hästen klarade tyvärr aldrig att komma tillbaka, efter 2½ år av medicinering och rehabilitering springer han sen en tid på de evigt gröna ängarna...:cry:

/Qbaby

I bakknä och käkled finns det menisker. I karpus finns det en hel hög med små sockerbitsliknande ben, men inte nån menisk wäl?

I howen finns det inte heller nån menisk.
Meniskskador ger ledinflammation med smärta osw.

Senast ändrad:

I karpus och i bakknä finns broskskivor,

Ursäkta men finns det inte alltid broskskivor på alla ledytor i skelettet, förutom dom ledytorna som av en eller annan orsak p.g.a. överbelastning slitits ut och där ben mot ben uppvisar hästens smärta i leden.

Mig veterligt så har inte hoven en stöt dämpning i själva lederna.

Jo, ledbrosk. Men här å där finns det äwen stötdämpning i form aw menisker eller disker. Disker i ryggen och menisker i knän. Och käkleder.

Jag uppfattade det som i rubriken att det gällde hovens stöt dämpare. Sedan läste jag inte minisker utan trode det handlade om minister.

Sorry..

Om man bara ser till hoven uppbyggnad utan att räkna med den långa sk stötdämpande kedjan dit, så är det framförallt de bakre delarna med stråle, hörnstöd och elastiska putan som har stötbrytande egenskaper.

okey? men vad händer om hästen skadar miniskerna fram? exempelvis vid fel landning vid högre hopp? blir hästen svullen i benen?? gör miniskerna bara ont när man hoppar? eller skulle det märkas i gallopen och den vanliga ridningen? jag är helt grön på detta? vill veta mer??

okey? låter vettigt, men hur reagerar hästen? i vissa fall står det att hästen inte är halt? stämmer detta?

Det finns inga menisker "fram".

Om en häst har trasig menisker i bakknäna kan inflammationen som uppstår i leden komma och gå. Hältan wisar sig som wilken gonit (inflammation i bakknä) som helst; problemwid galopp, korsgalopp, kickar i galopp, will ej sätta under sig onda benet, ojämn i formen, wrider sig wid upphopp eller - om inflammationen är wärre och om skadorna leder till artroser som påwerkar hästen - hälta som syns äwen i andra gångarter.

Märks ej alltid på böjprow.

Ofta fås muskelspänningar i bakpartiet sekundärt. Detta, och äwen ledinflamamtionen, kan ge öwerbelastningar i andra delar aw rörelseapparaten. Kotledsinflammation fram brukar wara en indikation.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 277
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
457
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 541
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023