Minishettisbajs....

Djurjouren

Trådstartare
Jag har två minishettisar i en spånbox och den är inte så rolig att mocka....
Jag har en nojja och det är att allt spån i alla boxar måste vara totalt vit, int een bajsgrej får finnas kvar och jag tycker att det äckligaste som fins är pissgula spånboxar.
Om jag ska åstadkomma detta med min nuvarande grep så får jag hålla på tills dödagar utan resultat, allt rinner ju igenom.
Så min fråga till er är vad för smarta redskap det finns för mockning av små kaninlortar :-)?

Sv: Minishettisbajs....

ibland får jag ta minishettisskitarna för hand eftersom de bara åker igenom grepen. och jag måste också ha helt bajsfritt och kissfritt i hästens box.

Tänk va jag har funderat på detta, då Reykur ibland har en tendens att molekylera sin bajs... :crazy:
Så jag vill oxå ha tips, blir så jobbigt att gå å plocka för hand... ;)

Borde gå att använda någon sorts grovmaskig håv. Ta en gammal fiskehåv eller liknande och sätt på ett längre handtag och byt ut nätet mot ett med lagom stora maskor. Så länge skiten är större än spånen så borde det fungera.

Vi köper "trädgårdshanskar" (billiga...man förbrukar fler än man tror...) och plockar shettisarnas "pluttar" för hand...

Min morfar satte ihop två grepar ovanpå varandra :crazy: Vet inte hur jag ska förklara riktig, men han skar sönder själva runstycket som man trär på skaftet i två delar, sen skruvade han ihop den "söndriga" ovanpå den vanliga. De yttersta piggarna tog han bort, och så blev det varannan pigg sen. Den ena kommer ju liite högre upp, men det funkade iaf! :)

Om någon fattade vad jag menade med det där borde ni ha pris :crazy:

Får skylla på att jag druckit vin ikväll. :D

Senast ändrad:

Djurjouren skrev:
Jag har två minishettisar i en spånbox och den är inte så rolig att mocka....
Jag har en nojja och det är att allt spån i alla boxar måste vara totalt vit, int een bajsgrej får finnas kvar och jag tycker att det äckligaste som fins är pissgula spånboxar.
Om jag ska åstadkomma detta med min nuvarande grep så får jag hålla på tills dödagar utan resultat, allt rinner ju igenom.
Så min fråga till er är vad för smarta redskap det finns för mockning av små kaninlortar :-)?
En sån där liten spade med galler som man "mockar" kattlådor med kanske?? :rofl:
Gud vad skojigt det måste se ut när hästägare mockar åt sina minishettisar! ;) :D

Har samma problem med min ena shettis box. Funderade om man inte kunde sätta kycklingnät i mellan på nåt sätt? Då slipper man ju spånet men lortarna blir kvar? Måste höra med gubben om man kan uppfinna det utan en massa krångligheter med ditsättning osv.

Jag kryper omkring i spånet å handplockar pluttarna å lägger dem i en hink... Ser det som "potatisplockning".... :-)

(Jag har två shettisar, en vanlig å en mini - båda gräver ner och sprider ut sina högar...)

Senast ändrad av en moderator:

du får gå över till torv...då syns de inte....

Det finns en grej som heter "mockalätt" det är typ en tunna med nät runt som man skyfflar in skräpet i och då ska de separera gödslet....på nått sett..har sett den i hästtidningar...hittade den s här e adressen:www.mockalett.nu/ img/bild3.jpg :smirk:

Haha, vilket projekt :rofl:
Vet inte om det finns någon speciell grep för småskitar, men annars får du väl ta en spade från kattlådan? :idea: :D
Jag bryr mig själv inte om småskitarna, men jag kan hålla med om att pissgult spån är inte trevligt för hästar att stå i :eek: Är petigare med det.

Man kan köpa ett lagom finmaskigt metallnät på järnhandeln och montera fast på den vanliga stallgrepen.

För många år sedan hade vi shettisar, då hade vi typ hönsnät uppspänt på en stor ram, spånet åkte igenom men bajset stannade.
Kommer dock inte ihåg hur effektivt det var.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka