Minishettis lämpad för ridning?

Fannih

Trådstartare
ok, provar igen, jag undrar inte om min vikt stör hästen, utan om minishettisar är lämpade för lektionsridning

är 22 år och har just börjat på en djurlinje, vi kommer att rida några gånger per vecka. I stallet finns en minishettis (vet inte höjden), läraren frågade om nån väger under 45kg och ja svarade yepp 42kg häär! Jag trodde tillförst att hon menade att vi bara skulle testa eller att hon skojade..
Sen kom en annan lärare som vet att jag ridit en hel del och sa att hon hörde jag skulle rida Nathalie (shettisen) men hon undrade om jag nog inte vill rida nån annan nån gång? som är lite mer utmaning.

Inte kan ju en minishettis vara lämpad för lektionsridning?!
dessutom skulle jag knappast få ut nånting av det heller, går ju inte direkt att jämföra med en större ponny eller häst..

dvs dess anatomi m.m.. Moderator får nog flytta tråden, men den hade inte med vikt o längd att göra.

Sv: Minishettis lämpad för ridning?

Om du menar rasen så är en häst en häst.

Om det inte är något annat problem med ponnyn, så borde en ryttare av rätt storlek kunna rida lektion på den. Det svåra är nog snarare att hitta ridkunniga ryttare av rätt storlek till den...

/V

De minisar jag sett har haft korta ryggar, vilket innebär att allt utom ett mycket litet barn kommer att belasta länden på ett sätt som inte är hälsosamt för hästen. Det kan ju skada ryggen rätt allvarligt.

Oavsett om man är liten och nätt har man ju lite rumpa och lite ben, och det ska få plats på den delen av hästen som kan bära vikt.

Köpte just nya ridbyxor av barnmodell ;)

Hur snabbt tar länden skada?
Kanske något man bör påpeka åt ridläraren..

Men förstår inte varför jag skall rida den eftersom varken ponnyn eller jag kommer att få ut nånting av det.. tvekar hursomhelst på att jag kommer att lära mig något ridnyttigt, men på en mini skulle det vara i princip omöjligt.
Om jag då inte hade för avsikt att i framtiden byta mina hästar mot minishettisar ;)

Miniser är utmärkta ridponnyer, men till småbarn:crazy: Har en vän som är ungefär i din storlek, och aldrig att jag skulle sätta henne på min Bebba...

Jag har satt som gräns på 35kg. Längden är det lite si och så med, har skitsvårt att uppskatta längden på barn så jag brukar säga att dom får rida en sväng "så ser vi hur det ser ut".

Minishettisar kan funka i lektionsverksamhet. Visserligen kan det vara svårt att få dem ordentligt utbildade, men det jämnar ut sig i och med att de flesta ryttare som kan rida minishettis är i förskoleåldern och knappast ägnar sig åt den högre skolans dressyr. Själv har jag en shettis på 89 cm, flickan som rider den fyller snart sex och är ganska stor för sin ålder men ett antal äpplen kortare än du. Hon börjar precis växa ur honom.

I ditt fall låter det som om det finns för få hästar i stallet i förhållande till antal elever. I så fall är det bättre att ni turas om att rida på de hästar som har lämplig storlek, och t ex tömköra de som är för små.

Om skolan på allvar menar att du ska rida lektioner tycker jag att det verkar som en väldigt oseriös skola. En förliten häst kommer förstöra din ridning, du kommer inte få någonting ut av ridningen. Det kanske kan vara kul att rida ponnyn nån gång, men om det är tänkt att du ska rida den jämt så skulle jag iallafall protestera... :) Jag är nog lika stor som dig, 42kg väger jag, 152-160 i barnstorlek men jag skulle nog inte sätta mig på en shettis och rida seriöst, hur söta de än är ;)

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 237
Senast: Elendil
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Förlåt om dethär blir dåligt skrivet men det är bara tankar som jag vill få ut om vän skap och sånt. Men ja jag blev ju mobbad i skolan...
Svar
16
· Visningar
1 436
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama