minishetland

K

knasenknas

vill börja med att höra om det r något an ska tänka på vad det gäller så shettisar?
sen vill jag veta om det är någon som vet något roligt man kan göra med små envisa shettisar? svara gärna :bump:

Sv: minishetland

En minishettis är ju oxå en häst så det är inget speciellt jag kan komma på med annan skötsel å sånt.Mina shettisar å minishettisar har jag kört, haft som handhäst, promenerat med, longerat.Man kan väl göra det mesta utan att rida då(om man är lika lång som jag) :)

Jag är jätte sugen på en shettis skulle vilja prova o köra det verkar hur kul som helst.
Det måste ju fungera att ha den med som handhäst. :)
Dom måste ju hänga med ganska bra trotts storleken. :)

:smirk: ja du kan börja med att gå in seriöst för dom små liven..jag har en väninna som kör sina 2 i par, tävlar och visar upp sig på utställningar, marknader mm.. en av dom åker hon o tränat med, han är oerhört välutbildad i skolor, kan piaff,passage, piruetter i galopp och till o med sånt här som spanska ridskolan kör med vad det nu heter..courbette?? och öppna o sluta och allt vad det heter, målet är tydligen att få vara med på Globen :cool: dessutom är han förskräckligt vacker; kolsvart med massor av man o svans och med betydligt mer muskler än vad min shettishingst har..

Små konster kan man alltid lära dem små liven.

Min mini kan tex ligga ner på kommandå.

(snacka om att fotografen blev paff när lillan skulle ligga i knät på mig under studenfotograferingen) :D

Har våran mini till allt möjligt..men de är så nyfikna så konster är de toppen på, använder våran till ridning,handhäst,köra kälke o pulka med och löshoppning, tycker hon är skitkul...det finns även shettisagility för de små, kan ej så mycket om det men det ska påminna och liknande tricks de har till hundarna! :p

En shettis har då inget problem att hänga med större hästar! När jag kör "min" och mamma rider bredvid med en kbl travare eller halvblod så springer han oftast om i trav och galopp! Skritten går dock lite långsammare...Har nyss gått tömkörningskurs och har nu tänkt börja träna alla skolorna som trolljahn pratade om! (dålig på vad som är vad när det gäller namnen!!) Nu i vinter när vi kör mer inne och alla ridhästar är ju inte så förtjusta i vagnen... :D så då blir det mycket tömkörning!! Då kan man ju göra allt!

En shettis är som sagt också en vanlig häst, som kräver samma slags skötsel.

Jag brukar bla. tömköra, longera och köra med min flicka. Vi leker tillsammans och hittar på saker för att få henne mer stimulerad, en rastlös dam med mycket energi :D

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 038
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama