Minisemester - vart ska jag åka?

fryckan

Trådstartare
Jag ska nog ta några dagar - en veckas semester i oktober och funderar vad jag ska göra och vart jag ska resa. Helst inte något som är jättedyrt då min budget är rätt dålig. Mest troligt kommer jag åka själv. Hit me med era förslag :D Behöver inte vara ett soligt och varmt ställe, men helst inget där det är stor risk för nederbörd hela resan. Ställen jag vart till är NY, Luxemburg, Paris, Cypern, Gran Canaria, Köpenhamn.

Jag ska nog ta några dagar - en veckas semester i oktober och funderar vad jag ska göra och vart jag ska resa. Helst inte något som är jättedyrt då min budget är rätt dålig. Mest troligt kommer jag åka själv. Hit me med era förslag :D Behöver inte vara ett soligt och varmt ställe, men helst inget där det är stor risk för nederbörd hela resan. Ställen jag vart till är NY, Luxemburg, Paris, Cypern, Gran Canaria, Köpenhamn.

Sicilien! Dit skulle jag själv vilja åka, men det får bli en annan gång tyvärr. Blir en budgetvecka i Turkiet för mig i September.

London kanske?:) men kanske lite risk för regn? annars ska väl Rom vara bra på hösten/våren sägs det!:)

Jag skulle rekommendera Budapest. Det finns gott om bed&breakfast om man vill bo personligare än på hotell. Framförallt är god mat på restaurant väldigt billigt.

Har man tur är det 20 grader och sol i början av oktober, har haft det flera gånger. Men vädret kan variera. I Budapest kan man, oavsett väder och temperatur bada i varma bad utomhus, eller inomhus. Idealisk kombination storstad/badsemester. Finns mycket kultur, staden är "säker" och de flesta mycket vänliga. Shoppingen är numera väldigt bra med stora köpcentra, småbutiker, fantastisk saluhall och spontana marknader på "de hemliga" gågatorna på söndagar. Budapest har också en mycket trevlig cafékultur.
Tröttnar man på staden så är omgivningarna fina. Man kan åka till Balatonsjön, upp i bergen, ta en ridtur på pusstan etc. Kanske en kombinerad rid-/bad-/storstadssemester? Norwegian flyger direkt från Arlanda, tror SAS flyger från Kastrup. Man kan också få ok restid med Air Berlin (byte).

Sicilien håller jag också med om. I slutet av oktober kan det dock bli ganska häftiga oväder, men brukar gå över på några dagar. Och sedan kan det vara badväder igen. De flesta turisterna förvinner dock i slutet på september/början av oktober. Finns väldigt mycket att se/göra även om det är lite sämre väder. Är väl mest de riktiga ovädren som får en att hålla sig inomhus ;) Tyvärr tror jag att Ryan har slutat att flyga på Sicilien från Skavsta. Men det finns en del andra förbindelser (brukar dock bli dyrare och kan ta tid med ev byten).

Håller med om Budapest! Bodde på SPA-hotell där innan jul för ett par år sedan och flera av behandlingarna var avsevärt mycket billigare där än här i Sverige :) Taxi var också väldigt billigt. Annars tror jag inte det är så mycket skillnader, vad jag märkte av dock.

Har också hört att Warzawa i Polen har blivit mycket trevligare. Polen är löjligt billigt, jag och en vän var först på väg att resa dit förra året men fick tyvärr förhinder.

London är ett resemål jag själv ska till i vår. Men det är väl inte jättebilligt kanske.

Har du någon ca budget du kan dela med dig av? Så man inte kommer med alltför missriktande tips :D ;)

Håller med om Budapest och lägger till Krakow :)! Båda två är VÄLDIGT trevliga och mysiga städer. Baden i Budapest är fina och behagliga och maten i Krakow var nästan löjligt billig och sååååå god :) !
Budapest-bad:

Förra året var jag på Rhodos i oktober. 25 grader på dagarna, 2 regniga dagar av totalt 10. Varmt i vattnet.

Barcelona! Massor med choklad och shoping, arkitektur och saker att titta på. Churros till sen frukost på ett litet cafe med en god bok.. Vad jag vet fortfarande soligt i oktober-november om än inte badvarmt.

Tack för alla svar :D

Jag ser gärna att totala kostnaden för flyg (från sthlm) + boende är max 4-5000 kr. Helst ändå någon tusing billigare om det är möjligt ;)

Jag skulle tipsa om Venedig, mindre folk än mitt i sommaren och behaglig temperatur (tydligen helt fantastiskt att fota där på hösten om man gillar sånt). Direktflyg med Norwegian kostade 1800 kr t o r per person för mig och sambon när vi var dit i somras. Boende går att hitta billigt om man kan tänka sig att bo hela två kilometer från centrum (jag skojar inte, hela stan är fem kilometer lång, man kan inte bo långt från centrum hur man än försöker) och inte behöver bo så flashigt. Jag och sambon bodde på fyrstjärnigt hotell och betalade därefter.

Resan kostade alltså 1800 kr t o r plus ungefär 250 kr t o r transfer med båt från flyget till Venedig. Vi åt frukost på hotellet, rejäl lunch ute och en kväll åt vi middag på hotellet annars så köpte vi bröd och andra godsaker att äta på kvällen. Vi tog båt ut till några öar en av dagarna, men i övrigt transporterade vi oss bara till fots (som sagt, Venedig är litet). Vi växlade in drygt 4000 kr till euro innan vi åkte och hade med oss säkert 700 kr hem igen, så säg 2000 kr per person i fickpengar. Undvik turiststråken, alltså kvarteren precis runt San Marco, så blir allt så mycket billigare, trevligare och finare (vi spenderade kanske tre timmar i de där turistområdena, resten av stan är så mycket finare).

Så på två personer, fem dagar, exkl. boende blev det ca 4500 kr.

Några bilder:

10440625_421832534625099_317318147664791972_n.jpg

10426650_421832701291749_2182943814881334152_n.jpg

Ett besök till ön Burano rekommenderas, den är som en enda glad Prideparad:

1613762_423402511134768_3987102037248268449_n.jpg

10463896_423402351134784_7079263215327805542_n.jpg

Slår ett slag för Polen och dess underbara stad Krakow!
Grymt billig mat och dryck, och otroligt fin stad att strosa runt i.
Vi var tre par som åkte dit i Juli och för tre nätter på fyrstjärnigt hotell precis vid utkanten av innerstan samt flyg ToR så blev det knappt 2100 per person!:)

Åk en sista minuten till Alanya, Turkiet andra veckan september! Då är jag där så då kan vi träffas! Med turkietresor kan du få tag i grymt billig sista minuten.

Alanya glömd jag skriva att jag varit till! Jag får ingen semester då utan det blir först i Oktober :(

Jag har fått dille på Island :D Dock ingen koll på vad det kostar eller hur vädret är där då..

Älskar Island! Men som första besök skulle jag välja sommartid med turistsäsong.
Vädret är varierande. Sol och 20 grader, eller mer fjällväder (+5 och regn/snö), typ :D
Tyvärr kostar det en hel del att åka dit.

Jomen gört! :D

IMG_20140814_215633_zps7oxwv72s.jpg

Här kan vi äta crepes tills vi storknar och sen rulla vidare en liten bit till världens mysigaste bar där de har suveränt goda drinkar för fyra euros :banana:

:banana:

De tre sakerna jag är bäst på! Äta crepes, rulla vidare och dricka billiga drinkar! ;) Lätt att jag skulle kunna göra det en weekend! @fryckan, vad säger du? :D

Liknande trådar

Fritid Jag ska ha en längre semester i jan/feb och är sugen på att göra något annat än det jag brukar (åka skidor). Tankarna på vad jag ska...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 408
Fritid Nästa vinter i november eller januari planerar jag att åka till solen ca 2 veckor. Men var ska jag åka? Enda kravet är att flygresan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 502
Övr. Barn Eftersom jag och barnens pappa är mitt i en separation är sommarplanerna obefintliga. Sitter dock och funderar på om jag och barnen...
2
Svar
24
· Visningar
2 569
Äldre Kan Buke hjälpa oss? Vi ska åka iväg i slutet av oktober i år och behöver hjälp att bestämma resmål. Jag vill åka till ett ställe som...
Svar
11
· Visningar
956
Senast: Millz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama