Minimera risk för juverinflammation?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Klintan
  • Startdatum Startdatum
K

Klintan

Jag får hem ett sto i nästa vecka, som några dagar innan blivit "tvärseparerat" från sitt föl. Det är min första häst jag har på foder som haft föl tidigare, så jag känner mig lite osäker på några saker. Med risk för att bli utnämnd till byfåne :o , skulle jag vilja lufta funderingarna här...

Jag känner till att man inte ska ge kraftfoder, endast hö, för att få stoet att sina, och att man ska motinera hästen.

Men...ni som har varit med lite längre än mig i såna situationer:

- Hur länge ska stoet gå på endast hö? Obegränsad tillgång eller? (Kommer gå i hage med ok bete 7-22.) Och när jag känner att juvret krympt ihop, kan jag börja med kraftfoder igen "dagen efter" eller vänta några dagar till? Och sedan för man succesivt in kraftfoder på menyn?

- Hästen ska motioneras (hårt har jag hört?) varje dag för att påskynda processen och motverka juverinflammation, men hon har inte ridits sedan i våras, innan fölet kom. Ska jag satsa på "lättare motion och länge"? Skritta långa promenader på 30? - 45? - 60? min varje dag första veckan? Är det "hårt" för en häst som inte blivit riden på länge? Lägga in trav 5-10 min här och där, oftare och oftare? Andra veckan med galopp lite här och där? Eller vaddå "hårt" med en häst som inte ridits på länge? Usch vad jag känner mig fånig och osäker på detta :confused: . Vill ju inte att hon ska bli helknäckt med träningsvärk, men heller inte att hon ska få juverinflammation.

- Hur lång tid tar det innan risken för juverinflammation är över? Är det när juvret är helt tillbaka? (Har sökt på gamla trådar i ämnet, och det finns allt från 3-4 dagar till några veckor)

Tacksam för lite råd från er som "varit med förr"... :bow:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Minimera risk för juverinflammation?

våra ston får alltid fri tillgång av grovfoder, även vid avvänjning.
De motioneras inte alls....
De som fått juverinflammation är ALLTID nån av de som vi låtit avvänjas succesivt, de tvära klarar sig....
Juvret minskar ju fort, men inflammationerna har kommit efter ca 2 veckor.

Samma här. Alltid tvär avvänjning och inga problem med juverinflammationer. Stona motioneras inte alls förutom vanlig utevistelse. De får fortsatt full tillgång på kanonfint hösilage. Vi drar ner på kraftfodret men inte helt.

*svar till båda*
Jasså motioneras inte alls? Då kan jag ju defenitivt släppa "hårt" ur tanken - Tack!
Skönt att höra att tvär avvänjning inte bäddar för juverinflammation, utan tvärtom.
Då ska jag se till att hon får fri tillgång till hösilage. Och fokusera tankarna på att det ska bli fantastiskt att få hem henne, istället för att oroa mig för allt som kan gå tokigt *hönsmamma*...
Tack :bow:

Ja, ta det lugn. Även om du skulle ha "otur" och din häst får mastit så är det inte hela världen. Mjölka ur och en kur pencillin så är saken ur världen.

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
690
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka