Minimåtten på hästbox?

S

svintana

Hej!! Jag undrar vad minsta måtten på en bästbox ska vara för en normalstor häst? Finns det någonstans som man kan läsa om detta? TACK

Om du med normalstor häst menar en som är kring 165 cm så brukar man säga 9 m¹ med kortaste sidan 2,6 m (är inte riktigt säker där).

Hur som helst så kan du ringa till din kommun och fråga efter djurskyddsinspektör el. liknande och sen Djurskyddsbestämmelser Häst. I den lilla foldern står det mesta du behöver veta om storlekar och mått i hästars omgivningar.
Sen kan man ju alltid göra bättre, för det är ju minimikrav i den ;)

För en häst med mankhöjd max 170 cm är minimimåttet 9 kvm med kortaste sidan minst 2,5 meter. På Djurskyddsmyndighetens hemsida kan du beställa och ladda ner djurskyddsbestämmelserna, de är jättebra! Notera att måtten är just minimimått och att hästen gärna vill ha mer plats! :bump:

Det är väl det man brukar sikta på... men i alla stall finns kanske inte möjligheten att göra kvadratiska boxar (för smala gångar osv) och då finns möjligheten att göra boxen mer avlång MEN arean får inte underskrida 9.

Kan väl utifrån ett gäng egna erfarenheter passa på att komma med en liten varning när det gäller avlånga boxar! Även när de med råge uppfyller kortaste-väggen-kravet verkar det finnas en ökad risk för att hästarna lägger sig fast... Vet inte varför, men de väljer antagligen att ligga längs med den längsta väggen och närmare den än om alla sidor är jämnlånga. Har varit med om att dra loss flera hästar i just sådana boxar (en var 3x5 m) :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
457
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 124
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 454
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
348
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30