Minifom = förstoppning?

Sv: Minifom = förstoppning?

Jag vet, "det är heeelt normalt" är verkligen svaret på allt. Så tyckte jag det var under hela graviditeten också. Alla krämpor var tydligen normala :smirk:.
 
Sv: Minifom = förstoppning?

Har du provat att ha henne i bärsele?
Vet inte från vilken ålder det rekomenderas nu men jag hade min prematur bebis i bärsele från början och det har inte varit något problem med hennes rygg (hon är femton nu)

Med bärsele på delar av din vakna tid så blir det som att ligga i magen igen och man slipper mycket av problemen med magen, magen masseras ju naturligt av dina rörelser:)

Min tös är född i vecka 33+4
 
Sv: Minifom = förstoppning?

(ännu, är gravid första gången och därav jag hänger här på föräldersidan ;))
.

Grattis Milly!

Ts:
Det var likadant med våran dotter, när hon hade ont i magen/kolik vid samma ålder bajsade hon 10ggr eller mer/dag. Minifomen hjälpte mot det onda till viss del, och hon började bajsamer "normalt", 0-3ggr/dag...
 
Sv: Minifom = förstoppning?

Milda mjölkfritt finns det ju, jag har det ju i kylskåpet. Garanterat mjölkfritt. Även Keiju är det.
 
Senast ändrad:
Sv: Minifom = förstoppning?

Carlsham har också en mjölkfri variant.
Smör är det väl inte så klart. Men margarin tror jag det kallas.
 
Sv: Minifom = förstoppning?

Carlsham har också en mjölkfri variant.
Smör är det väl inte så klart. Men margarin tror jag det kallas.

det var väl lite det som var det jag hakade upp mig på, ordet "smör", för det finns inte mjölkfritt smör - men mjölkfria margariner finns det ju, det har jag full koll på...

tycker nämligen det är STOR skillnad på smör och margarin ;)
 
Sv: Minifom = förstoppning?

Låt henne styra så länge hon är nöjd och går upp nöjsamt i vikt (= > 100g/v i snitt).

Det är som sagt också vanligt att de ändrar bajsvanor. Efter den första tidens konstanta bajsande så övergick mina till att baja var 14:e dag, utan att för den skull vara förstoppade. Prematurer har ofta ett omoget tarmsystem och kan därför också ha problem med gaser och tarmrörelser som gör ont. Minifom kan hjälpa, men hjälper inte rekommenderad dos så kan man helt utan fara prova att dubbla dosen för att se om det gör någon skillnad.
 
Sv: Minifom = förstoppning?

Om du misstänker att hon reagerar på mjölkprotein så måste du vara helt mjölkproteinfri i två veckor för att kunna utvärdera om det är det som är boven. Mina yngsta (tror den äldsta var det också) är mjölkproteinallergiker och blev bättre i magen när jag höll mig från mjölkprotein slaviskt.

Det man inte ofta tänker på är att mjölkprotein stoppas i alla möjliga och omöjliga matvaror, så det gäller att läsa noga på innehållsförteckningarna! Tex är det mjölkprotein i Eldorados hushållsmedvurst, de flesta leverpastejer, i många färdiggjorda köttbullar, har hittat i korv, bröd, godis osv osv.

Du skall undvika helt:
* Mjölk (och alla dess former, tex ost, fil, creme fraiche, gräddfil, mjölkchoklad, mjölkpulver och skummjölkspulver osv)
* Vassle
* Kasein
 
Sv: Minifom = förstoppning?

Hola,

Det är vanligt att lite kvällskolik brukar komma runt ca 2-3 veckors ålder. I synnerhet om det är barn som inte är riktigt klara i tarmpaketet.
Bajsfrekvensen kan variera mycket på samma barn under olika perioder.

Du har fått bra tips att massera din bäbis och att tänka på din egen kost.

JAg skulle inte sluta med minifomen. Det är ganska jobbigt både för barn och föräldrar med kolikiga barn.
Du kan överdosera ganska duktigt utan att behöva oroa dig alltför mycket.

Försök att lösa av varandra, och passa på att sova på dagen med bäbisen så du inte tar slut.

mvh Eva
*med en superkolikare i fem månader och "bara" en kvällskolikare*
 
Sv: Minifom = förstoppning?

Så var det för Nova-Li också, först bajsade hon flera ggr/dag, sen relativt tvärt så tog det flera dagar mellan gångerna.
 
Sv: Minifom = förstoppning?

Ja, och ibland känns det inte ens som de lyssnar innan de kommer med sin "det är normaaaalt" :crazy:
 
Sv: Minifom = förstoppning?

Det märktes stor skillnad de dagar vi inte ha "sjalat" (=burit i sjal) mkt, då blev hon gnällig. Men hade vi burit mkt i sjal på dagen så var även kvällarna lugna :)
 
Sv: Minifom = förstoppning?

Tjoho. Minifomen verkar hjälpa hyffsat och vi ska testa med lite massage också.

Efter att vi börjat med Minifomen har hon bajsat mindre och
äter lite mer oregelbundet men verkar ha betydligt mindre ont så vi
håller tummarna att det funkar för oss!!!

Tack för alla tips ang. magen och mjölkfritt smör etc!:)
 
Sv: Minifom = förstoppning?

Det märktes stor skillnad de dagar vi inte ha "sjalat" (=burit i sjal) mkt, då blev hon gnällig. Men hade vi burit mkt i sjal på dagen så var även kvällarna lugna :)

Det märkte jag också väldigt tydligt. Bar jag dem upprätt större delen av dagen så var det aldrig något ont på kvällarna.
 
Sv: Minifom = förstoppning?

Du kanske redan har fått tipset, men jag ger det igen i så fall :p: Prova att ge Sempers magdroppar (det är probiotika, typ som proviva :rofl:). Man kan behöva ge det en vecka eller så innan man ser ordentligt resultat.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 222
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 059
Senast: Amk
·
Småbarn Jag skulle vilja få lite råd och tips från andra föräldrar, samt ta del av era funderingar. Jag har letat efter information om olika...
2
Svar
27
· Visningar
4 184
Senast: Coop
·
Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 452

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp