Minifom = förstoppning?

T

twinstar

Hej!
Vår treveckorstjej har senaste veckan börjat skrika otröstligt på kvällar och nätter. Typiska symptom för spädbarnskolik.

Hon är prematur och vi har pratat med både neo och BVC som båda säger samma sak = omogna tarmar och tarmutveckling.

Hon har bajsat ungefär 7-8 gånger om dagen och allt har varit normalt men hon har haft rejält ont på kvällarna.

Efter fem-sex dagars problem köpte vi Minifom som vi har gett sen igår eftermiddag och efter att vi började har hon inte bajsat en enda gång. Hon verkar ha marginellt mindre ont.

Någon mer som detta inträffat för?
Är det bara att härda ut eller ska vi sluta med Minifomen?!
 
Sv: Minifom = förstoppning?

Enligt min BM ska Minifom inte ha någon inverkan på magen på det sättet. Ammas hon helt kan det vara helt normalt att inte skita på ett tag sa hon med.


Vi fick börja med Lactulos, som gav effekt rätt snart. Den håller vi dock på att fasa ut just nu, håller tummarna för attd et ska gå bra!
 
Sv: Minifom = förstoppning?

Hon helammas och får ingen ersättning så hon BORDE ju inte bli förstoppad.

Men från att ha bajsat 8 gånger om dagen till 0, så börjar man ju undra!
 
Sv: Minifom = förstoppning?

Enligt de på APO så har dropparna ingen inverkan på magen, så de borde inte leda till förstoppning
 
Sv: Minifom = förstoppning?

Kan det inte ha varit så att det som var framför förstoppningen har kommit ut och nu har det tagit slut? Alltså att det hela tiden har varit en förstoppning längre in...
Jag har ingen erfarenhet (ännu, är gravid första gången och därav jag hänger här på föräldersidan ;)) men vet ju att det kan vara så.

Fast konstigt om de får förstoppning av att ammas :confused:.
Koliken borde ju bero på gaser eller lösa mage istället, tycker man ju.
 
Sv: Minifom = förstoppning?

Hej!
Vår treveckorstjej har senaste veckan börjat skrika otröstligt på kvällar och nätter. Typiska symptom för spädbarnskolik.

Hon är prematur och vi har pratat med både neo och BVC som båda säger samma sak = omogna tarmar och tarmutveckling.

Får hon extra järn, Ferromyn? det är en "säker" källa till taskig mage. Tyvärr så är det ofta en standard grej prematura behöver (beroende vecka).

Vi hård mage kan jag varmt rekommendera Lactulos. Det kan ta ett tag innan man hittar rätt dos (eller det gör man aldrig, men mer eller mindre).
Några andra god råd har jag inte, vårt skrik mildrades tyvärr förrän vi kunde sluta med Ferromynet. Det kändes som vi trampade upp en stig i kök vardagsrum :-) Det var det vi hittade som lösning. Vandra runt med H liggandes på mage på armen. En rejäl takt och fart skulle det vara, hade man tur kunde man dra ner på temot efter en stund.
Ojoj, vad roliga dagar det var *not*. Men en dag så inser man att det är över och att man faktiskt överlevde, något som kändes omöjligt då och då.
 
Sv: Minifom = förstoppning?

Nej, inget extra järn alls!!!

Nu har hon bajsat dock - men vägrar äta...
 
Sv: Minifom = förstoppning?

Jag upplever det samma med Arvid, att han äter mycket mindre sen jag började med dropparna. Idag har han ammat 5 minuters pass, och två 20 minuters. Innan var det 5-6 20 minuters.

Det kan ju vara så enkelt att han inte är så hungrig, men man funderar ju ändå, eller att han inte har så ont längre, och då inte vill suga på brösten för att få lindring
 
Sv: Minifom = förstoppning?

Min yngsta hade ganska hård mage de första månaderna även om han helammades.

Fick rådet att sitta och göra "cykelrörelser" med benen då man hade honom i famnen (sätter igång tarmarna) , samt försiktigt massera magen.

När han var förstoppad och jag ringde till BVC sa de att det skall gå 5-6 dagar (!!!:eek::eek:) innan det är nåt som de börjar göra nåt åt....lär grymt tyckte jag, en gång var han obajsad tre dagar, det var längsta.

Minifom har jag ingen erfarenhet av.
 
Sv: Minifom = förstoppning?

Jag fick i henne mat tillslut - men det blir ju konstigt när bvc säger att det inte ska gå mer än 3-4 timmar mellan målen. Nu gick det nästan sex och då föröskte jag väcka henne i två timmar ungefär utan att lyckas.
Man kan ju knappast tvångsmata heller.

Nu sover hon som en stock igen!
 
Sv: Minifom = förstoppning?

Men från att ha bajsat 8 gånger om dagen till 0, så börjar man ju undra!

Det är helt normalt med en plöstlig förändring, vår Adam gjorde precis så (dock utan magont och skrik). På BVC sa de att det är helt normalt så länge som barnet helammas.

Jag har ingen egen erfarenhet av kolik men har en kompis vars barn blev mycket bättre av akupunktur. Kan vara något att kolla upp om det inte blir bättre.
 
Sv: Minifom = förstoppning?

Det låter som Arvid! Han har sovit en massa idag, hela tiden känns det som, och när jag försökt amma honom när han visat livstecken så somnade han igen
 
Sv: Minifom = förstoppning?

Jag har träffat BVC en gång men redan nu känns det som att "det är normalt" är deras standardsvar på ALLT! :)
 
Sv: Minifom = förstoppning?

Det låter som Arvid! Han har sovit en massa idag, hela tiden känns det som, och när jag försökt amma honom när han visat livstecken så somnade han igen

Då har vi två lika bäbisar! :)
Då kanske det är normalt ändå då!
 
Sv: Minifom = förstoppning?

Ett barn som helammas blir inte förstoppad.
Min yngsta bajsade högst en gång i veckan när han var spädis.
Tror inte man ska hålla på och joxa med bebisar så mycket.
Om de lever på bröstmjölk så sköter sig nog magen som den ska.
Det man kan göra är ju att massera magen mjukt och göra cykelrörelser med benen.
 
Sv: Minifom = förstoppning?

Om du får fortsatta problem med magont hos din bebbe, prova själv helt mjölkfri kost.
Minifom verkar som så att den tar bort gaserna i magen, de gaser som i sin tur om de blir för många, ger kolik.
Vilken vecka prematurt??
 
Sv: Minifom = förstoppning?

OK! Har redan dragit ner på mjölkprodukterna.
Hur slavisk måste man vara. Kan man ha smör på mackan?

Hon föddes i vecka 34.
 
Sv: Minifom = förstoppning?

Nej, inget alls, slaviskt till 100%, men det räcker för dig att prova 3-4 dgr.
Om det hjälper kommer du märka en radikal förbättring och då kanske man blir mer motiverad att fortsätta.
Om det inte blir bättre kanske denna metod inte är något för er.
Tänk på att det för det mesta finns mjölk i bröd.
V.34, rätt tidigt, men för det mesta inte besvärande tidigt. Lycka till!
Vänl.G.
 
Sv: Minifom = förstoppning?

Det finns ju faktiskt mjölkfritt smör ;). Så visst kan du ha smör på mackan. Min kusins andra barn var också känslig av mjölkprodukter hon stoppade i sig.
 
Sv: Minifom = förstoppning?

Det finns ju faktiskt mjölkfritt smör ;). Så visst kan du ha smör på mackan. Min kusins andra barn var också känslig av mjölkprodukter hon stoppade i sig.

det finns laktosfritt smör - men det finns inte mjölkfritt smör :idea:
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 222
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 059
Senast: Amk
·
Småbarn Jag skulle vilja få lite råd och tips från andra föräldrar, samt ta del av era funderingar. Jag har letat efter information om olika...
2
Svar
27
· Visningar
4 184
Senast: Coop
·
Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 452

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp