Miniföl med stor yngling - törs man?

Gogo

Trådstartare
Skulle ni våga ha dem ihop i hagen? Miniföl med en 1,5 årig "liten häst".

Fölet, 7 mån, går med sin mamma i egen hage och åring med annan häst i hagen bredvid. Skulle så gärna vilja släppa ihop dem men har inte vågat tidigare pga storleken. Liten går ju bara ovanför knäna på åringen, och om han vill leka?

Åringen har dock stor respekt för "minimamman", de gick ihop innan fölet kom.

Sv: Miniföl med stor yngling - törs man?

Jag hade inte vågat riskera ett ihopsläpp mellan en sådan liten fölunge och en unghäst av större storlek.

Nä, jag är ju lite skraj för det och det är ju anledningen att de fortfarande går delade. Tycker bara de skulle ha trevligare att vara flera. Jag har haft bara de två tillsammans, åringen och fölet, en kort stund när jag var med, det gick bra då men jag vågade ju inte gå ifrån dem.
Jag är mest rädd för olyckshändelser, kanske inte medvetna, för att hon är så liten.
Intressant att höra åsikter om detta.

Vi hade shettisföl och ardennerföl ihop, iofs föl både men en rejäl storleksskillnad. Har även haft ardenner på unghästbete med 1 o 2 åringar. Jag kan ju lugnt säga att det inte var ardennerhästarna som var hårdhänta mot shettisarna.

Jag har gjort såna ihopsläpp några gånger, det senaste var när shettishingstfölet släpptes in till den något större och ett år äldre halvblodshingsten. Det fungerade alldeles utmärkt...
jullehp.jpg

videosnutt
Men visst, det är en risk att släppa ihop dem, som man måste bestämma sig för om man är villig att ta.

Jag släpper aldrig ihop ettåringar med föl om det är hingstar det handlar om. Då spelar inte storleken någon roll på dom för en liten hingst kan vara nog så tuff mot en stor om det är så.
Men ettåringar leker så mycket tuffare än vad fölen klarar av. Föemn har också ett helt annat behov att få vila än den ett år äldre kompisen.

År det ston det handlar om så leker de inte alls på samma sätt.

Storleken spelar nog mindre roll, är nog snarare hur tufft de leker som avgör, och om det är hingstar eller ston. Min mini-hingst gick som åring ihop med painthingst-åringen, och de hade jäkligt kul ihop. De var nog lika tuffa mot varandra, men manen på mini var ett minne blott. Hade det varit åldersskillnd på dem hade jag nog tvekat, just p.g.a. att de lekte rätt tufft och skiljde såpass mycket i storlek.

P.g.a. tråkigheter fick vi avliva den stora hingsten, och mini går nu som två-åring ihop med 10-årig paintvallack. Och jösses, jag har nog aldrig sett två hästar leka såpass mycket. Men mini är tuffast i leken, den store mer försiktig. Han anpassar sig efter mini och lägger t.o.m. en volt i hagen när de är ute på galopprundor :D Funkar jättebra då min vallack är rastlös och behöver lite stimulans i hagen, han är jättelugn och harmonisk nu för tiden... Har aldrig haft en skråma på mini, och manen får numera vara ifred :)

1,5 åringen är valack, kastrerades vi 11 månader och pyttefölet är ett sto. Hur ser ni på det då?

1,5 åringen är valack, kastrerades vi 11 månader och pyttefölet är ett sto. Hur ser ni på det då?
Tja jag har inte heller ston och valacker ihop, så ser jag på det. Det är skaderisken som avgör för mig. För kastrering är inte lika med "lusten" försvinner från hästen utan bara att det inte blir något föl om valacken betäcker stoet. Även om många valacker tappar lusten så gör inte alla det och vissa kan få den tillbaka när de träffar "rätt" sto.

En så ung valack vill leka mycket mer än ett ungt sto, så det är inte alls säkert att det fungerar bra. Och så är det ju risken med betäckningar.

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 740
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 923
Senast: Joro253
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 740
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 680
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka