Miniatyrhästar..?

D

Donna

Tänkt lite på det här med miniatyrhästar.. Typ Falabella. Vad används dom till? Bor dom i spilta eller liten box? Aldrig tänkt på det förrut.. Bara slog mig helt plötsligt att det skulle vara intressant att veta.. :)

Sv: Miniatyrhästar..?

har vart på ett ställe där d bodde 2 fallabellor å en minishettis. dom hade en STOR utebox som dom kunde gå in å ut i som dom ville, som en lösdrift.

den ena fallabellan va ung så den användes inte till nått då
shettisen körde dom en del
den andra fallabellan tränade dom lite trick med, körde lite ibland

Donna skrev:
Tänkt lite på det här med miniatyrhästar.. Typ Falabella. Vad används dom till? Bor dom i spilta eller liten box? Aldrig tänkt på det förrut.. Bara slog mig helt plötsligt att det skulle vara intressant att veta.. :)

Spelar storleken på hästen roll för om den står i splita eller box????
Mysko formulering..... Det beror väl på vad man har för stall....och har knappast med rasen att göra.

Vet ett ställe där dom hade en liten ponny med en planka bak på spiltan så det blev som en box :) men den brukade rymma ibland.. :D

Man har väl dom ofta som sällskap till nervösa tävlingshästar? mycket resor!
Mycket trick brukar dom ju kunna, dom är ju lite mer lätthanterliga om man ska lära dom stegra än vad en stor häst är! :)

Är minishettis och falabella olika raser?

Dum fråga kanske, men jag har alltid fått för mig attminishettis bara var ett uttryck. typ om man inte är så kunnig och ser att "Ok, en väldigt liten shettis!!"

Trodde alltså att det var en falabella om den var mindre än en vanlig shettis.

Det är två olika raser :)

Minishetland är en shetlandsponny som är under ett visst antal cm (Vet inte exakt.. kanske 85-90?) Men minishetland är praktiskt taget en egen ras eftersom man avlar på minihingstar om man vill ha minishetland och normalstora hingstar om man vill ha normalstora... det är alltså inte "Hoppas, den där blev en mini"!

På utställningarna är det även skilda klasser, mini och normalstor.

Falabella är en argentinsk (?) ras, som är jätteliten och ädlare än minishetland. Ofta tigrerade, har jag fått för mig!

Används till tricks, som sällskap och till körning... och så kan väl väldigt små barn rida på dem ;)

Appropå spilta/box. Är det inte förbjudet att ha boxspilta, alltså spika för en bräda bkom spiltan och ha hästen lös där?
Antingen box, elelr spilta! För en spilta kan väl aldrig bli tillräckligt stor för att ha som box? Om det inte är en jättespilta då :)

Minishettis får inte vara över 86 cm ...

Jag kanske formulerade mig udda, men jag undrade bara vad som var vanligast.. spilta eller box. Vet inget alls om sånt här så. Kul med nya upplysningar! Är t.ex. en shettis bra sällskap till en ensam stor häst?

Muninn skrev:
Appropå spilta/box. Är det inte förbjudet att ha boxspilta, alltså spika för en bräda bkom spiltan och ha hästen lös där?
Antingen box, elelr spilta! För en spilta kan väl aldrig bli tillräckligt stor för att ha som box? Om det inte är en jättespilta då :)
Det är tillåtet OM minimimåtten för box uppfylls.

Donna skrev:
Är t.ex. en shettis bra sällskap till en ensam stor häst?

Jag tror inte att hästar bryr sej så värst mkt om vad kompisen är för ras... ingen ras är väl bättre eller sämre som sällskapshäst utan ansledningen till att man har en shettis som sällskap är mer ekonomisk och skötselmässig. En liten ponny äter inte så mkt som en stor häst och är kanske lite behändigare att hantera...

Ok!! Då vet jag!! Har alltid trott att minishetland = falabella...

Men när jag tänker efter så är det ju stooor skillnad!! I höstas var vi på Öland på ett ställe där de hade några minishettisar på ponnyridning och jag envisades med att kalla dem falabellor... :o Men på min första ridklubb här var det en dam som hade två falabellor och när jag tänker på hur de såg ut så var de ju mycket ädlare och nättare.

Så nu ser jag skillnaden, även om ponnyerna på Öland var minismå de med!! :banana:

Men brukar inte typ travare vara livrädda för shetlandsponnyer? Har för mig att jag har hört det. Inte alla såklart, men att det är ganska vanligt. Islänningar är ju en del hästar rädda för med vet jag.

Julle skrev:
Men brukar inte typ travare vara livrädda för shetlandsponnyer? Har för mig att jag har hört det. Inte alla såklart, men att det är ganska vanligt. Islänningar är ju en del hästar rädda för med vet jag.

Inte min iaf, visserligen har hon inte varit travare så länge jag känt henne men hon är varmblod och extravare och dom enda djur hon tycker är läskiga är älgar, och får, men fåren tycker hon mer är äckliga tror jag, tittar liksom bort i avsmak och vill gärna vända rumpan åt :smirk: älgar däremot är sjukt farliga, så farliga att man måste blåsa upp sig och skrika argt åt dom på typ 300m håll :D

Det finns teorier om att om hästar själv får välja så söker dom sig till den flock som är mest lik dom själva beträffande storlek, ras (snarare utseende antar jag, tror inte araber vet att dom är araber :smirk: ) och färg.

Mao om man skulle släppa 100 olika hästar tillsammans så skulle dom "gruppera" sig efter utseende.

Vet inte hur sant det där är men det låter ganska logiskt..
Oftast väljer ju nu inte hästarna sin flock och kan nog bli kompis med vilken som helst, dom har ju inget val egentligen.

Vet ju att tex skäckar kan få svårt att komma in i flocken när dom kommer som ´nya...

Julle skrev:

Nja en hästar som aldrig har sett en shettis kan reagera på att den och samma sak med annorlunda färger, många travare har ju bara sett andra travare och dyker det då helt plötsligt upp en liten häst, med fläckar så är det inte så konstigt att de reagera...

Donna skrev:
Är t.ex. en shettis bra sällskap till en ensam stor häst?
Det tycker i alla fall min nordis. Han går med två shettisar som är just minishettisar och dom har jättekul. Dom är dessutom ganska jämngamla. Nordisen är fyra, shettisarna är två och fyra.

Aw, jag är helt såld på miniraser, och speciellt falabellor då.. Men jag har också undrat lite vad man ska ha en sådan till om man nu skulle gå och köpa en... Köra då, ja, men det är lite begränsat med just körmöjligheter hemme hos mig så det skulle ju inte skada om man kunde göra något annat med dem... Någon som vet något orginellt man kan använda en mini till? ;) Udda formulering där, men med lite tur så...

Om man är intresserad att ställa ut tex, ska man oxå veta saker som att shettisar inte får vara tigrerade..
Hade ute annons för några år sedan att jag sökte shettis å att jag var intresserad av utställningar å ville ha en lämplig.
Fick massor av konstiga svar om både shettisar utan stam, klapphingstar å tigrerade.De försökte alltså lura på mej hästar jag ändå inte skulle haft nytta av.
Så ja, det är olika raser å det finns olika kännetecken.På tal om ingenting egentligen :smirk:
En vanlig storhäst spilta bör ju vara godkänd i storlek att göra om åt en shettis,.

Julle skrev:

Många hästar på stallet är rädda för shettisen jag kör! :D Men det hör nog inte till rasen utan individen.

Jag har själv två minishettisar (räknas de till miniatyrhästar?) och när jag köpte den första bodde den i en box under 1 års tid. När jag sen köpte nr 2 så fick dom flytta ut, de kunde gå in när dom ville i ett fd fårhus.
Än så länge gör jag inget speciellt med dom, men är på gång att börja köra den ena. Ibland springer vi runt på presenningar och annat roligt. Nån gång då och då ta vi med en av minisarna när vi ändå går med hunden.
De går nu tillsammans med en fjording.

Jag har en shettishingst på 93 cm som sällskap åt min nordis/halvblodvalack. Det fungerar jättebra. Men man ska kanske ha i åtanke att en stor häst KAN skada en liten häst vid lek. Flyttade in min förra häst i en hage med shettisar och han sprang mkulle ne shettis där. Jag slapp betala något trots att den lilla hästen skadades, men om jag hade haft otur hade jag fått erätta vet.besöken. Min nuvarande häst har trots sina ca160 cm i mkh inte sprungit ner shettisen.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
573
Senast: Svartkatt
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
242
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
794

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka