mini-shettis

K

knasenknas

vad tycker ni att man ska ge en minishettis för foder? nu får han krossad havre, 6 dl, å betfor 1 dl, är det bra? så får han morötter å vitlökspluver och 2 kilo hö, är det något annat man ska tänka på att ge? svara gärna... :)
 
Sv: mini-shettis

Vad gör ni med honom som motion eller är han sälskap?
Hur mkt väger han?
 
Sv: mini-shettis

han är sällskapshäst nu, ska köra in honom till våren.
vet inte vad han kna väga runt 80-90 kankse, :confused:
 
Sv: mini-shettis

Jag anser att man ska ge en minishettis det som den ska ha enligt en bra uträknad foderstat. Alltså utgå från ett analyserat hö. Häst som häst oavsett storlek på den...den har ju sitt behov ändå. Tycker det är för mycket gissningar ang dessa småhästar nuförtiden.
 
Sv: mini-shettis

Då är 2 kilo okej, men jag tycker att du ska ge han mer grov foder (hö) istället för havren. Ge han mer hö, om han får 3 g om dan 1 kilo varje måltid och sedan betforen, det är bra för hans mage och morötter i måttlig mängd kanske lite havre men om han bara går som sälskap behöver han inte spec. mkt vitlöks pulver är bra men riktiga vitlöks klyftor är mkt bättre! En klyfta om dagen räker.
 
Sv: mini-shettis

vart kan man hitta en redan färdig utränknad foderstat? kan man hitta såna på internet???? :confused:
 
Sv: mini-shettis

okeei, tackar, men hur mycket menar du med lite havre? hehe, å hur mycket betfor tycker du han ska få?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: mini-shettis

Det finns program att använda för att räkna ut foderstater, t.ex på Freefarm.se.

Då knappar du bara in hästens vikt, hur mycket den arbetar och analysvärdena på ditt hö så får du förslag på vad hästen ska äta för att få rätt balans och mängder av energi, protein och de olika mineralerna.

Annars brukar det alltid finnas folk här som kan räkna.. ;)
 
Sv: mini-shettis

Nä, menar inte så. Utan att det bör i botten finnas analys på grovfodret man tänkt ge. Utifrån dessa värden kan man börja knåpa i hop en foderstat som passar just för den hästen. eftersom det inte finns analys på grovfodret finns det ju heller inget som säger att det måste ges kraftfoder....då kan man ju lika gärna chans utan eller hur ? Kraftfodret ska ju bara väga upp för ett dåligt hö.
 
Sv: mini-shettis

Oj...kanske 1 kg till med hö?Min minishettis gjorde inget förutom tömkördes å eftersom han inte hade så stort behov av mkt kraftfoder fick han 2 dl havre/dag + mineraler.
Om man har ett bra hö å bara en häst som står kan det ibland räcka med bara hö samt mineraler men det måste man räkna ut för att veta exakt.
 

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
521
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 698
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 402
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 974
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp