Mini-sår som inte läker?

Fibusen

Trådstartare
Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period här hemma att hon hade som en sårskorpa på ryggen, minimal. Jag pillade bort skorpan och tänkte inte mer på det. När hon sen började fälla vinterpäls så hittade jag skorven igen, var rädd att det skulle ha blivit för varmt/fuktigt under täcket så hon började få regnskållor, men hittade bara den, pillade bort den och sen försvann det också i tankarna, och här hade jag fortfarande inte insett att det var samma sår.

Någon vecka senare/tidig sommar står jag och pratar med stallkompisen som står och klappar min häst samtidigt, och hon hittar såret och säger typ ”hur har du lyckats få ett sår mitt på ryggen?” och pillar bort skorven. Jag svarade att hon kanske blivit bromsbiten.

Igår när jag stod och borstade och försökte få bort lite kåda från damen så pillade jag bort skorv där igen (jag trodde det var kåda) och först då slog det mig att det är samma sår jag pillat på sen i november?! 😳

Det är som en liten krysta, blöder inte, ser egentligen inget öppet sår, men kan bli lite ”fuktigt” runt när man pillat, och det bildas en skorpa efter ett tag så något måste det ju antingen komma ut eller läka ihop från. När skorpan är borta känns inte såret alls. Ingen svullnad, ingenting. Det är pyttelitet, vi pratar en bebis lillfingernagel. Det känns inte om man inte står och nästan gräver i pälsen, stryker man bara med handen över så känner man inget.

Det sitter på ryggen ganska precis alldeles nedanför där sadelbossan slutar, alltså ligger inte sadeln på såret. Hästen reagerar inte när man tar på området men kan reagera när man pillar bort skorpan.

Kan det vara någon svamp ändå, fast på bara ett litet ställe? Hade det varit en finne/böld så borde det ju kännas som en liten knöl även när skorpan är borta? Hon är skimmel (väääääldigt flugprickig och mörk hud) och jag tänker om skimmeltumörer kan bete sig så här?

Nu när jag insett att det är återkommande så känner jag att jag vill ändå försöka få bort den, eller iallafall ta reda på vad det kan vara. Hästen är obrydd om det. Någon som varit med om liknande?
 
Nej, det är inte på samma ställe, och dessutom så fick hon en senskada i mars så hon stod på hagvila/promenader länge.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
937
Senast: Fazeem
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 391
Senast: Fiorano
·
Katthälsa I torsdags var Miss Li hos veterinären för att hon hade ett litet sår, cirka 2-3cm, som behövde tittas till. Veterinären konstaterade...
Svar
2
· Visningar
872
Senast: Bapelsin
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 303

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp