Mineralvärde på linfrökaka.

D

Dundret

Nån som vet det?
De säckar jag brukar köpa har bara en liten etikett där det står linfrökaka och maximal giva per 100 kg häst.

Sv: Mineralvärde på linfrökaka.

Den information jag hittat nämner bara calcium och fosfor eftersom det är de makromineraler som brukar vara av intresse. För linfrö mjöl (innehåller mindre fett än kakorna men mineralinnehållet bör var detsamma) gäller att av kalcium är det ca 4 g/kg ts och av fosfor är det ca 9 g/kg ts. Men det måste gå att kontakta tillverkaren för det verkar himla dåligt om det enda som är angivet är maxgivan. För jag kan även tänka mig att mineralvärdet kan variera lite beroende på mineralinnehållet i jorden där linet växt och det är ju tillverkaren som vet varifrån linet kommer och (förmodligen) analyserat fodret.

Sv: Mineralvärde på linfrökaka.

Produktbladet för linfröpellets säger följande om näringsinnehåll per kilo foder: Smältbart råprotein 255 g, Energi 9,8 MJ, Natrium 11,0 g, Vattenhalt ca 14%, Kalcium 4,0 g, Fosfor 8,2 g, Magnesium 3,8 g och Kalium 0,5 g. Fodringsanvisningarna säger 50-100 g/100 kg häst och dag.

Jag vet inte hur näringen varierar mellan olika tillverkare men så här står det på mitt produktblad i alla fall. Håller med Jenn kolla med tillverkaren. Jag fick inte med någon information utan jag mailade och fick denna informationen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 528
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
655
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
546
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 064
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar