Mineralhjälp mm

Minelli

Trådstartare
Fick analysen på hösten i höt idag och det var bra! Förutom på mineralsidan. Foderstaterna har jag fått ihop någe så när men jag vet inte riktigt vad jag ska ge för mineraler så jag är tacksam för förslag, förslag på andra foderstater är oxå ok. (lätt att snöa in på samma som tidgare ;) )
Värden på höt:
Energi: 8,4 MJ
Smrb: 55
Ca: 4,1
P: 1,2
Mg: 0,8

Foderstat 1 (Sto 535kg. 50% fullblod, kan ej äta havre, kräver 96MJ, kan ej äta ren korn ok i foderblandningar)
9,5 kg Hö
0,5 kg Betfor
1,4 kg Groov

Foderstat 2 (Sto 600kg, halvblod, kräver 90 MJ och HÖG kvot då hon har mycket mage som behöver bort, har börjat ge krafft protein och det har börjat hjälpa)
8 kg Hö
1,5 kg Korn/Havre (blandat)
0,5 kg Vetekli
0,3 kg Protein
 
Sv: Mineralhjälp mm

Förslag häst nr 1

10 kg hö
1 kg Nya Groov (1 kg Grund ger smrp/MJ-kvot på 6,86)
400 gr vetekli
50 gr miner vit
2 dosmått fosforbalans (3 dosmått om du ger Grund i stället)

MJ 96
Smrp/MJ 7,39
Ca/p 1,71
Ca/mg 3,18

Förslag häst nr 2

10 kg hö
400 gr vetekli
300 gr Krafft Protein
2 dosmått fosforbalans
75 gr miner vit

MJ 90
Smrp/MJ 7,66
Ca/p 1,74
Ca/mg 3,14

mvh Jessica
 
Sv: Mineralhjälp mm

Tack!
men...
Nya Groov innehåller havre har jag upptäckt så det fungerar inte. Tyckte det verkade jättebra och provade och fick en halvgalen häst...
 
Sv: Mineralhjälp mm

Då kan du ta bort Grooven, ge 11 kg hö och 300 gr Krafft Protein. Det ger ung samma värden.

Ge 3 dosmått fosforbalans till den första hästen också.

Behöver du inte så hysteriskt hög Smrp/MJ-kvot till häst nr 1 så kan du bara ta bort Grooven och ge 11 kg hö istället. Kvoten blir då 6,79 istället. Forftarande 3 dosmått Fosforbalans.

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 952
Senast: Mustang
·
Foder & Strö Mitt sto har föl som nu är 1 månad. Stoet är lättfödd och i väl gott hull just nu, men givivningen går snart in i det skede där det...
2
Svar
34
· Visningar
5 900
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp