Mineralhink i boxen

E

et_flikkan

Vi har satt in en mineral hink i boxen hoss min häst för att hon inte äter sin mat om mineralerna ligger där i,men dra på trisso hon käkar mineralerna i mineralhinken.Nu är frågan kan detta vara farligt,kan det bli en "överdos" ?.

Sv: Mineralhink i boxen

Fri tillgång på mineraler är inte att rekommendera. Det finns ingen forskning som tyder på att hästen själv kan balansera sitt behov av mineralämnen med undantag av salt (till en viss del). Och ja, vissa ämnen i mineralfodret är direkt skadliga att överdosera.

Just för att många hästar sorterar bort mineralerna så försöker tillverkarna göra dem extra smakliga, då är det lätt hänt att hästen överkonsumerar vid fri tillgång.

Men om jag lägger in 1 skopa i gång i veckan så gör det väll ingenting,hon äter faktiskt upp en skopa i veckan ungefär.Hon får absolut inte mer än så.Måste vara bättre att lägga dom i hink eftersom hon inte äter annars,hon äter bara ur hinken.Och ibland så slutar hon äta dom och ibland äter hon rätt mkt.

Det bästa är ju att analysera grovfodret så att du vet om hon behöver några mineraler överhuvudtaget.
Att hon äter olika mkt olika perioder kan bero på att hon har ett större behov av salt vissa perioder.
Om hon inte äter mer än i snitt 100g /dag så lär det inte vara risk för någon skadlig överdosering.

Precis du ger ju inte fri tillgång.
Jag gör också så .Jag lägger i en skopa iveckan så mycket som han skulle ha fått i maten . Och då äter han det, men inte om jag lägger i maten. .Så han får ju inte för mycket. :idea:

Det är ju så att jag köper inte höet själv utan det gör stallägarna.Jag har inte frågat om Analys än men jag ska göra det.Men så länge får hon miner i hink.

Frå tillgång skulle jag aldrig ge,men jag tycker inte att 1 skopa är för mkt,hellre göra så än att inte hästen äter nånting alls.

Ger oxå mineraler bredvid.. funkar utmärkt! :smirk:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 027
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 847
Senast: Twihard
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 115
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar