Mineralfoder

TeamTanja

Trådstartare
Vilka mineraler använder ni? Funderar eventuellt på att byta men vet inte riktigt vilka sorter som finns förutom kraffts miner.
 
Använder Krafft's Miner Vit, eftersom det passar perfekt till mitt hö som har lågt fosforinnehåll.
:)
 
Krafft har ju några olika sorter (4?), så någon av dem passar oftast in i foderstaten. På krafft.nu , finns innehållsförteckningar.

Eller ville du ge någon annan typ av mineraler, alger t.ex? i vilket fall ska du ju välja en sort som passar med ditt hö och övriga foderstat.
 
Använde förr HippoVitlök men byter till KrafftRöd nu när vi börjar använda det nya hösilaget. Detta eftersom det nya hösilaget innehåller mindre Ca.
 
Jag vet att man ska använda ett mineralfoder som passar till höet. Jag använder just nu alger och till förra höet passade inga krafftmineraler, därför undrar jag vilka andra mineraler som finns på marknaden.
 
Miner grön, pelleterade nuförtiden. Eftersom de både är betesmineraler och för dräktiga ston och föl/unghästar. När jag får analysen på hösilaget så kollar jag om det passar till foderstaten, så får vi se om jag fortsätter ge just den sorten i vinter.
 
i stallet där jag står finns bara miner blå, så då tar jag det...
 
*lånar knapp*

Sällar mig till skalan som ger mineral blå eftersom det passar bäst (av de jag känner till) till mitt grovfoder samt övriga foderstat.

Är också lite nyfiken på alternativ.

//Alice
 
räcker det att ge 1 näve miner blå till ett varmblod som rids ca 1-1½ timme/dag?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
933
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
495
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 681
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 402
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp