E

Express_Pearl

Ska nu köpa mineraler till hästen för första gången då jag har hört att det inte räcker med det som finns i pelletsen..(krafft) Vilken sort tror ni passar bäst till en häst som går medelhårt, 15 år, sto, käkar just nu nya krafft groov för att hålla hullet.. Äter också havre lusern korn och naturligtvis hö. Så, vilken sort? Röd, grön eller blå?
 
Sv: Mineraler

Det beror på vad foderstaten innehåller utan mineralfoder, vad som behöver tillsättas.

Så räkna ut vad höet, lucernet, kornet , havren och Gooven tillsammans ger för mineralinnehåll, och välj ett mineralfoder som fyller upp resten.

Självklart kan du får hjälp härifrån om du skriver ner hövärdena och din nuvarande foderstat. :)
 
Sv: Mineraler

har tyvärr ingen analys på höet då vi har vart tvugna att ta från flera olika partier. Kankse ksa strunta i mineralerna isf? Så det ite blir för mycket av något?
 
Sv: Mineraler

Blå tror jag blir bäst om du menar krafft mineraler.
Rådfråga i din butik, de kan sådant.
 
Sv: Mineraler

ok..det blev den blå..det stod ju på förpackningen att det var tilll nomala hästar..så jaja..tack iaf!! :D
 
Sv: Mineraler

Vi har också ytterst normala hästar i stallet, men Miner Blå vore totalkatastrof att ge dem...

Du har ju förmodligen värdena på kraftfodret du ger, varför inte räkna på dem åtminstone och se vartåt det lutar? Lucern och Miner Blå är sällan en lämplig kombination, beroende på hur mycket fosfor du kan skrapa ihop från resten av fodersorterna.

Förlåt om jag ställde till det för dig nu... :o
 
Sv: Mineraler

nej då de e ingen fara!! :)

Men kan nån hjälpa mej med det isf? E urkass på sånt här.. :o

Hon får:
9dl havre
2l lusern
9dl korn
1l KrafftGROOV
3dl betfor
10kg hö
(sen får hon multivitaminer och en grej som vi fick av massören, Echinaca som var för musklerna nåt aloe vera grejs)
 
Sv: Mineraler

Express_Pearl skrev:
Ska nu köpa mineraler till hästen för första gången då jag har hört att det inte räcker med det som finns i pelletsen..(krafft) Vilken sort tror ni passar bäst till en häst som går medelhårt, 15 år, sto, käkar just nu nya krafft groov för att hålla hullet.. Äter också havre lusern korn och naturligtvis hö. Så, vilken sort? Röd, grön eller blå?


Jag skulle tippa på kraft, pelletsminer blå, har dom själv!
 
Sv: Mineraler

Ok, då skulle jag nog föreslå att du ger Kraffts Miner Grön, eftersom de kraftfoder du ger har en bra Ca/P-kvot tillsammans, ca 1,4.
Nu kan vi ju naturligvis inte veta hur totalfoderstaten ser ut, men om höets mineralinnehåll ligger inom någorlunda normala värden så blir det inte så stor avvikelse därifrån.

Krafft Miner Blå ger förmodligen ett ganska stort överskott på kalk.
 
Sv: Mineraler

Men det kanske kan vara bra för hovslagaren sa att jag kunde ge henne lite extra kalk för hovarnas skull..(ingen vidare kvalité)?? Eler är jag helt ute och cyklar?
 
Sv: Mineraler

Kanske, men frågan är ju om h*n menade att du skulle ge ett överskott på kalk, eller om du bara skulle vara noga med att fylla behovet? Det är viss skillnad... ;)
 
Sv: Mineraler

Chevinal Plus är ett jätte bra då det innehåller dom flesta mineralerna , men det är som vissa redan har skrivit, om du har gjort höanylas så kanske den visar att du bara behöver tillsätta några enstaka mineraler.

Mvh Michelle
 
Sv: Mineraler

Det finns många mineralfoder som innehåller "de flesta mineraler", frågan är ju bara i vilka mängder, och hur de matchar den övriga foderstaten.
Det finns inget universalmineralfoder som passar i alla foderstater...
 
Sv: Mineraler

Och läser man i infobladet för Chevinal Plus så ser man att det inte innehåller varesig kalcium eller fosfor... :eek:

Man måste alltså komplettera med dessa mineraler ändå, de är ju de viktigaste, och även de man brukar behöva tillsätta i störst mängd. Chevinal Plus är alltså inte ett basmineralfoder.
 
Sv: Mineraler

jadu bra fråga..men han tyckte jag kunde ge två nävar foderkalk om dan..då borde det väl bli över skott?
 
Sv: Mineraler

Tillsamman med ett annat mineralfoder: Förmodligen, ja...

Sedan kan man ju även fundera på vad hovslagaren egentligenhar för foderkunskaper. Och vet h*n vad du matar din häst med i övrigt?
 
Sv: Mineraler

Jag tror han är rätt haj på det där med foder då an är travkusk och har typ tio hästar..Jag tror han tänkte som såhär: att eftersom hästen hae dålig kvalite på hoven så fattas det kalk och då får det tilläggas utan att ha tittat på den övriga foderstaten. Fattas det så fattas det och beror inte på dom andra ingredienserna..Kan det va så?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 452
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 524
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 599
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 941
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp