J

JennyK

Vilka mineraler är bäst? Stämmer det att ört- eller algmineraler tas upp bättre av hästen än vanliga syntetiska mineraler?
Var hittar man örtmineraler? Jag har sökt på nätet men inte hittat några..
 
Sv: Mineraler

JennyK skrev:
Vilka mineraler är bäst? Stämmer det att ört- eller algmineraler tas upp bättre av hästen än vanliga syntetiska mineraler?
Var hittar man örtmineraler? Jag har sökt på nätet men inte hittat några..

Om du kan beskriva "syntetiska" mineraler så blir det lättare. Hittills har ingen alg- eller örtförsäljare kunnat förklara detta.
 
Sv: Mineraler

Jag menar alla vanliga mineraler typ Miner, Wiromin etc.. Man kanske inte ska säga "syntetiska"?
 
Sv: Mineraler

Fosfor är fosfor, kalcium är kalcium och magnesium är magnesium, det finns inga syntetiska varianter av dessa... ;)

Jag tror de som pratar om "syntetiska" och "naturliga" mineraler är inne på varifrån de utvinns. Ur alger, ur örter etc. Eller?
 
Sv: Mineraler

I ett par studier har man sett att det inte är ngn skillnad på upptaget av mikromineraler där källan är växter jämfört med oorganiskt tillfört. Om man ger alger måste man ha koll på totala jodintaget eftersom alger innehåller stora mängder och toleransvärdet för hästen är ganska lågt. Särskilt viktigt för dräktiga ston så inte fölet får för mkt.
 
Sv: Mineraler

Okej, jag hade nämligen hört motsatsen.
Men jag är fortfarande nyfiken på örtmineralerna, skulle vilja prova, har hört mycket positivt om dom både här på Buke och från andra. Men var köper man örtmineraler, ingen som vet?
 
Sv: Mineraler

Hej!

Jag ger min tjej både alger och corallkalk. Om jag var du skulle jag gå in på Algbörje's hemsida, där kan du beställa!! Hon har blivit väldigt fin i pälsen, och verkar må fint! Tänk på att när du börjar med alger sker en utrensningsprocess, tex hästen börjar kissa mycket eller ögonen rinner mer än vanligt. Detta är inget knasigt, utan bara bra, så kroppen rensas. Bara så du vet!!
 
Sv: Mineraler

Jag använde örtmineraler (hade koll på totala mineralintaget) och min häst tyckte det var smaskens. Men om han mådde så mycket bättre i skillnad mot när han fick vanliga mineraler... näää.
 
Sv: Mineraler

Jag har för mig att jag faktiskt sett studier gjorda på kor (iofs) där man sett skillnader. Men det beror ffa på hur mineralerna är bundna.
Fast örtfolket är VÄLDIGT pigga på att prata om att vanliga mineraler är för hårt bundna till skillnad från växtmineralerna.
 

Liknande trådar

Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
2 285
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 970
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej har precis kokat första satsen av Carrageenörtet och slogs av att det blev som en stel pudding. Trodde det skulle vara lösare i...
Svar
8
· Visningar
692
Senast: Stålvilja
·
Hästvård I somras fick en av våra hästar utslag som såg ut som ringorm. Jag behandlade med ivamerol men blev inte av med det. Under hösten har...
Svar
14
· Visningar
1 477
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp