Ise

Trådstartare
Hej!

Jag behöver tillsätta mangan, koppar och zink till min Foderstat. Vet ni någon mineralblandning som innehåller hög andel av dessa eller är det bättre att köpa enskilda? Och vilka enskilda är bäst / mest prisvärda?

Tack på förhand

Jag behöver också tillsätta dessa och kör med Trikems Copper+
Screenshot_2024-11-22-05-21-56-367_pdf.pdfreader.viewer.editor.free.webp

Kollade just forage plus men skulle gå nästan en påse i veckan på våra hästar enligt deras rekommenderade dos.. (ja jag vet att man måste räkna).

• Gilla
Reactions: Ise
Kollade just forage plus men skulle gå nästan en påse i veckan på våra hästar enligt deras rekommenderade dos.. (ja jag vet att man måste räkna).
Vilken mineral rekommenderar de så mycket av att det skulle gå en påse i veckan och hur många hästar har du? Kollar man på tex Zink och använder deras räkneexempel med 500 mg zink (3,3 g dosering) räcker en påse (1 kg) i 303 dagar för en häst. Ska man använda upp en påse på en vecka behöver man då ha 43 hästar som får samma dos.

Jag behöver också tillsätta dessa och kör med Trikems Copper+
Visa bifogad fil 157143
Trikems koppar innehåller tyvärr väldigt lite koppar/kg så inte en prisvärd produkt! Jämför med tex Forage plus som innehåller 15% koppar, alltså alltså 15 g/100 g och per 10 g produkt så innehåller Forage plus alltså 1500 mg... Jämför då med Trikem som då ger 120 mg.. Det är alltså 12,5 gånger mer koppar i Forageplus..

jag ger mineralblandning från Wiromin som innehåller mer koppar och zink än många andra. Behövs ytterligare så köper jag separat. Brukar köpa zink från biofarmab och koppar från Foran (Coppervit, som även innehåller mangan).

• Gilla
Reactions: Ise
Trikems koppar innehåller tyvärr väldigt lite koppar/kg så inte en prisvärd produkt! Jämför med tex Forage plus som innehåller 15% koppar, alltså alltså 15 g/100 g och per 10 g produkt så innehåller Forage plus alltså 1500 mg... Jämför då med Trikem som då ger 120 mg.. Det är alltså 12,5 gånger mer koppar i Forageplus..
Ger dock de pga zink och mangan också, tycker det är smidigt att det innehåller allt jag behöver tillsätta i en produkt, blir helt rätt balans också. Tillräckligt billigt ändå för att jag inte kommer överväga att byta, men tack för tipset. 😀
Dessutom är mina otroligt kräsna, och eftersom mitt grovfoder har en kvot på 10 kan jag inte ge dem kraftfoder annat än krubbskrammel, därav att det är viktigt att det är smakligt, de verkar trikem vara.

Ger dock de pga zink och mangan också, tycker det är smidigt att det innehåller allt jag behöver tillsätta i en produkt, blir helt rätt balans också. Tillräckligt billigt ändå för att jag inte kommer överväga att byta, men tack för tipset. 😀
Dessutom är mina otroligt kräsna, och eftersom mitt grovfoder har en kvot på 10 kan jag inte ge dem kraftfoder annat än krubbskrammel, därav att det är viktigt att det är smakligt, de verkar trikem vara.
Men då har du ju Key minerals som är mycket mer koncentrerat där dessutom mineralerna är mer rena.

Vilken mineral rekommenderar de så mycket av att det skulle gå en påse i veckan och hur många hästar har du? Kollar man på tex Zink och använder deras räkneexempel med 500 mg zink (3,3 g dosering) räcker en påse (1 kg) i 303 dagar för en häst. Ska man använda upp en påse på en vecka behöver man då ha 43 hästar som får samma dos.
Det var deras "scandinavian" blanding typ, när jag bara såg deras rekommendation. Vi har fyra mindre hästar (a-ponny till d-ponny typ).

Det var deras "scandinavian" blanding typ, när jag bara såg deras rekommendation. Vi har fyra mindre hästar (a-ponny till d-ponny typ).

Jag behöver ge typ 1/3-del, det är väldigt mycket koppar och zink i deras och jag har inte mycket järn eller mangan att balansera mot så ger så jag täcker kopparbehovet och då har övriga kvoter blivit tillräckligt bra hittills (jämn kvalité på hösilaget). Ger Hoof and Skin och räknar typ 4 påsar/år för en häst på 550 och en liten på typ 200.

Okej. Deras färdigblandade mineraler har jag ingen erfarenhet av men det låter mycket, jag har bara använt deras rena mineraler för att boosta specifika ämnen. Just nu ger jag koppar och zink och har haft samma påsar i ett år.

Tänkte jag spinner vidare på denna tråden. Har kört på key minerals sen i somras. Nu tog burken slut o köpte då vitafor solid då min häst vägrar äta vitafor strong. Testade ge henne igår. Men nu ville hon knappt äta maten igen. 🙄 under tiden med key minerals äter hon upp på rekord fart.

Nu kan dessa ges torrt så testade ge dom i lite lucern. O då står hon och halvt spottar ut dom. Hur gör ni andra med hästar med såna fasoner? 🙈

Matte tyckte det var lite onödigt med key minerals eftersom jag redan köper extra kopper o zink från forageplus som hon får. Så vitafor är bara som supplement till dessa.

Tänkte jag spinner vidare på denna tråden. Har kört på key minerals sen i somras. Nu tog burken slut o köpte då vitafor solid då min häst vägrar äta vitafor strong. Testade ge henne igår. Men nu ville hon knappt äta maten igen. 🙄 under tiden med key minerals äter hon upp på rekord fart.

Nu kan dessa ges torrt så testade ge dom i lite lucern. O då står hon och halvt spottar ut dom. Hur gör ni andra med hästar med såna fasoner? 🙈

Matte tyckte det var lite onödigt med key minerals eftersom jag redan köper extra kopper o zink från forageplus som hon får. Så vitafor är bara som supplement till dessa.
Mina äter inte heller Vitafor solid. Jag blötlägger de tillsammans med lusern så att det blir som en enda gröt så att de inte kan pilla ut. Då slinker det ner

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
636
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
512
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 406
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 045
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar