Krati

Trådstartare
Mina hästar gillar inte kraffts miner blå, som dom får enbart för selenet egentligen.
Dom äter ju upp det under natten, antagligen när höet är slut, så dom ratar det inte helt.
Har kollat på pavo och hippolyts mineraler men där kommer jag inte upp i tillräcklig selenhalt.
Finns det någon annan tillverkare som har likvärdig selenhalt som miner blå? Tror det ligger på 15.
Kanske någon pulver-mineral?
Har kollat på minesyl men det är ju laktos i det och jag har hört att hästar inte tål det?
 
@Krati Selenbehov i regel täcks inte av mineraler oavsett märke /sort . Bättre att ge selen som extra specifikt tillskott .

Har du analys på ditt grovfoder ? Miner blå i sak har ju inget särskilt ang selen ? Inga "mineraler i hink" ang selen tillskott har det .
 
Senast ändrad:
@Krati Selenbehov i regel täcks inte av mineraler oavsett märke /sort . Bättre att ge selen som extra specifikt tillskott .

Har du analys på ditt grovfoder ? Miner blå i sak har ju inget särskilt ang selen ? Inga "mineraler i hink" ang selen tillskott har det .
Håller med, i de fall endast underskottet består i selen. Bör man söka ett fodertillskott som täcker givan för E och selen.
 
Mina hästar gillar inte kraffts miner blå, som dom får enbart för selenet egentligen.
Dom äter ju upp det under natten, antagligen när höet är slut, så dom ratar det inte helt.
Har kollat på pavo och hippolyts mineraler men där kommer jag inte upp i tillräcklig selenhalt.
Finns det någon annan tillverkare som har likvärdig selenhalt som miner blå? Tror det ligger på 15.
Kanske någon pulver-mineral?
Har kollat på minesyl men det är ju laktos i det och jag har hört att hästar inte tål det?
Minesyl täcker knappast någon selenbehov heller, om du inte vill ge stora mängder!
Vilomix Vitaformineraler har högre innehåll av selen i sina mineraler än Krafft, finns både granulat och pellets!
De flesta hästar äter deras mineralpellets utan problem!
Deras Power innehåller inte så mycket makromineraler, men relativt mycket mikromineraler, i de flesta svenska grovfoder finns aldrig tillräckligt av koppar, zink, selen och jod. Men du kanske har mikromineralanalys så att du vet!
 
@Krati Selenbehov i regel täcks inte av mineraler oavsett märke /sort . Bättre att ge selen som extra specifikt tillskott .

Har du analys på ditt grovfoder ? Miner blå i sak har ju inget särskilt ang selen ? Inga "mineraler i hink" ang selen tillskott har det .
Ja, jag har analys och det är endast selen som behövs.
 
Ja, jag har analys och det är endast selen som behövs.
Du vill möjligtvis inte tala om vad du har för värden på koppar och zink? Tala gärna om var i landet ungefär fodret kommer ifrån också!
Jag ser en del analyser men har ännu inte sett en analys med så pass mycket koppar och zink att det täcker behoven!
 
Du vill möjligtvis inte tala om vad du har för värden på koppar och zink? Tala gärna om var i landet ungefär fodret kommer ifrån också!
Jag ser en del analyser men har ännu inte sett en analys med så pass mycket koppar och zink att det täcker behoven!

Det står inte med på min analys tyvärr. Hösilaget är från västra Götaland, några mil från Göteborg närmare bestämt.

Jag har kollat på vitafor strong och vitafor balansmineral. Den sistnämnda skulle vara bra till min ena häst som är lös i magen ofta.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·
Foder & Strö jag sitter fast i mina funderingar och hoppas på att nån har bättre koll på mineralerna än vad jag har... tidigare om åren har jag...
Svar
7
· Visningar
2 959
Senast: lewellyn
·
Foder & Strö "Grannen" ska ev beställa hem en pall av detta foder,och frågade om nån var intresserad av att köpa. Min pålle har varit jättesvår att...
Svar
17
· Visningar
2 977
Senast: fleur
·
Foder & Strö Hej! Jag har (snart) ett 6 månaders föl och det är första gången jag har ett, därför har jag inte riktigt koll på foder. Ska givetvis...
Svar
3
· Visningar
1 527

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp