BulletForMyValentine

Trådstartare
Vilken typ av mineraler är att föredra till en fånghäst?
Har Krafts blåa mineralspann och en mineralstenatt välja mellan.

Och vad innehåller en mineralsten?

Sv: Mineraler

Mineralfoder ger man sällan sådana mängder av att innehållet skapar problem för en fånghäst.

Ge ett som passar till grovfodret.

Vad din mineralsten innehåller måste väl stå på förpackningen?

Miner Blå har en hör Ca/P-kvot och lämpar sig bäst för fosforrika foderstater, t.ex. där man ger mycket havre. (Eller har ett fosforrikt grovfoder, men det är nog inte så vanligt.)

De är jag också nyfiken på! Läste igår på både granngårdens mineral hinkar och krafft och båda innehåller ju nån typ av socker :crazy: Förstår inte varför de ska vara så.

Det behövs ju något slags bindemedel för att göra pellets av mineralerna, annars blir det ju "grusmineraler" av det. Brukar vara någon slags veteprodukt och melass.

Men som sagt, man ger ju så väldigt lite av mineralfodret att det inte borde ställa till problem. :)

Ja de är ju sant! Men man blir ju lite fundersam blivit avrådd att ge våran fång ponny pelleterade mineraler! Men får väl prov Som sagt de är så liten dos hon äter ändå.

Då blir jag väldigt intresserad av vad det finns för argument bakom det rådet. :)
Det jag skriver är ju bara mitt eget tankesätt, kan ju finnas andra infallsvinklar.

Hon har ätit de förr utan problem. Grejen var att de är ju sommar ofta melass i och de är väl egentligen inte så bra att ge en fång ponny :)

Nej det är det inte, men det är ju så pyttelite melass du ger totalt sett om du ger en normal mineralgiva. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
535
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej alla kloka! Ger hästarna kraft extra mineraler. Behövs saltsten då? Hur resonerar ni?
Svar
12
· Visningar
1 245
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
392
Senast: skiesabove
·
Hästvård Bombas just nu av reklam för detta nya (dyra) tillskott. Ni är så många här som kan läsa innehållsförteckningen bättre än mig och jag...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 563
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar