Mineraler till kräsen häst

haha @stjarnfrugt, om vi har samma häst så kan du få äran att fodra med mineraler. Så kan jag ta ut skrället ;)

Det värsta är när hon hittar dessa mineralbitar (matte har inte gjort jobbet då), då mosar hon de i krubban på ett speciellt ställe, och då sätter sig "gojan" där och sen äter hon upp allt annat. Så får matte typ hyvla bort mineraltäcket som sitter på kanten.
Detta är steeljoint och så får hon First Hoof också.
När hon ätit mineralpeletts sorterar hon ut de också.
 
Som sagt Hippolyts mineraler, sa han nej tack till och åt inte alls. Väntar på D&H som skulle beställas, så det är bara att avvakta. Jag har provat snart sagt alla typer av foder att blanda med. Lucernhack är lätt som en plätt att sortera ut, Hestekraft lite krångligare här får han i sig lite mineral men det ligger oftast kvar ca 2/3 delar. Har inte provat avvattnad betfor iofs, men det är trixit i hålla på med eftersom det då måste stå till dagen efter också i en burk på hyllan i stallet. Sedan har den frusit också, eftersom stallet inte blir jättevarmt utan håller +2-någon minusgrad vintertid.

Jag tror jag blir galen på det här.
 
Nu så har kräket ätit mineraler 2 dagar, vad gjorde jag? Jo jag malde ner dessa i lite lucernhack, hela i lucern funkar inte men malda då kunde man inte sortera längre. Ang rivna frukter och grönt? Ja, se det gick inte, då struntade han att äta allt och blev skit sur.
 
Jag ger Biovimin, ett flytande mineraltilskott till min kräsna häst. Hon sorterar flitigt ut varje pelleterad mineral, ger man i betfor lämnar hon mineralerna i en härlig cementgegga i krubban eller struntar i att äta.

Flytande är det enda som funkat. Jag häller det på hennes mycket sparsamma musligiva. Kan dock inte uttala mig om värdena eftersom jag främst ville åt selen och b-vitaminer, allt annat täcks av grovfodret.
 
Biovimin innehåller snudd på inget kalcium och fosfor, i övrigt mycket små mängder av annat. Selen behovet skulle inte täckas på min häst med en giva av detta, han får i stället ren Selen+E. Jag får i övrigt testa mig fram, igår kom fodret från D&H som jag ska testa då. I annat fall är det bara att fortsätta mala mineraler så smått det är möjligt då det tycks fungera för stunden.
 
Har ni provat göra en gröt av Krafft Groov? Alla hästar jag har varit i kontakt med som varit kräsna äter det med glädje, och det går lätt att blanda i diverse mineraler utan att de märker det. Grooven sväller väldigt mycket så det behövs inte så mycket. :)
 
Jag använder Equistros Megabase, det är ett finmalt pulver. Började med det när jag hade min första häst som inte heller åt mineraler men dessa dög.:)
 
Alla typer av gröt ratas nogsamt, så det var tyvärr inte ett alternativ.
Pulvermineral ska jag ta med i beaktande, de kan bli lättare att intrigera i väldigt lite foder om jag måste blanda med något. Ser också att det finns ÅF på nära håll för detta vilket också är tilltalande.
 
Ok då har det gått så här, hämtade en burk D&H Vits & Mins som kostade.......:eek: Åtgången här kommer att bli mer än vad jag hade tänkt mig eftersom givan blir större än beräknat, å andra sidan om man ska se till fördelen så äter han faktiskt dessa rakt av utan några tillägg av extra foder så jag får väl vara nöjd med det då. ;)

Tack @Vogue för tipset
 
Visste väl det! :d:love:

Och jag håller med att dom är lite dyrare, men samtidigt slipper man en massa jobb och småkostnader här och där i försök till att hitta något som fungerar! :)

En hästmänniskas vardagslyx typ! :o:D:D
 
Visste väl det! :d:love:

Och jag håller med att dom är lite dyrare, men samtidigt slipper man en massa jobb och småkostnader här och där i försök till att hitta något som fungerar! :)

En hästmänniskas vardagslyx typ! :o:D:D

Lite var väl kanske inte underkant, 2 kg kostade lika mycket som 12 kg utslaget på 50-55 dagar. Men som sagt jag slipper ge extra foder och duttilidutt, och ja det blir vardagslyx som jag tänker ta mig. :D:p:love:
 
Lite var väl kanske inte underkant, 2 kg kostade lika mycket som 12 kg utslaget på 50-55 dagar. Men som sagt jag slipper ge extra foder och duttilidutt, och ja det blir vardagslyx som jag tänker ta mig. :D:p:love:

Skönt du hittat några som fungerar. Min häst (som i vanliga fall inte är speciellt kräsen) hade en period nu i julas när hon av någon anledning ratade allt foder, även müslin som hon i vanliga fall rensar ut ur lucernen. Men dessa mineralerna ville hon gärna ha iaf.. http://shop.equidan.dk/images/DK Mineral Heste.pdf
Vet dock inte helt hur de funkar om man har ett stort behov av tillskott, min är nästan täckt in med sin müsli. i förvägen.
 
Ha, känner igen detta. Har i många år försökt få in min pålle mineraler i olika former o konsistenser, blött, torrt, you name it. Hon är proffs på att sortera. Har varit tvungen att köpa färdigfoder för att få i henne de nödvändiga mineralerna. Onödigt eftersom hon klarar sig bra på endast grovfoder. I höstas hämtade jag hem en sällskapshäst till henne o fick med en mineralhink Vitafor o voilà så äter hon det utan protester. Det är hyfsat billigt oxå så jag kan ju säga att jag är MKT nöjd. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 199
Senast: isafore
·
Foder & Strö Jag köpte en ny häst för drygt 6 veckor sedan. Han har tappat mycket i hull nu efter flytten. Just nu får han 16 kg hösilage men han...
Svar
2
· Visningar
1 364
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Ja, jag vet att det finns massa sådana här trådar men har läst allihopa och behöver lite mer feedback. Jag har ett kräset sto som...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köp av häst
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp