Mineraler till kräsen häst

Boj

Trådstartare
Ja finns det några sådana? Har nu provat olika typer av konsistens, med samma resultat, kräket sorterar antingen bort dom eller som nu med de sista. En ny variant från Hippos (sucess), som är mjukare ej pellets den trycker han ner i krubb botten så de fastnar.

Det måste ju gå att hitta mineraler som hööket äter, det är ju lite nödvändigt då han i princip äter endast hösilage och inget annat. Men då fattas det lite av kalcium, fosfor, och även magnesium.

Några förslag?
 
Har samma problem med mitt matvrak. Äter allt han kommer åt, förutom mineralerna. Spelar ingen roll vad man blandad det med. :meh:
 
Ja finns det några sådana? Har nu provat olika typer av konsistens, med samma resultat, kräket sorterar antingen bort dom eller som nu med de sista. En ny variant från Hippos (sucess), som är mjukare ej pellets den trycker han ner i krubb botten så de fastnar.

Det måste ju gå att hitta mineraler som hööket äter, det är ju lite nödvändigt då han i princip äter endast hösilage och inget annat. Men då fattas det lite av kalcium, fosfor, och även magnesium.

Några förslag?


Jag fick riva morötter och äpple till min, då åt hon! :d Sjukt pinsamt att stå där & riva och riva och dessutom också då pilla med diverse tillskott när stallkamraterna hivade upp en skopa havre och så var det bra! :o:D

Men sen när jag hittade D&H "Vits&Mins" åt hon frivilligt! Min räddning undan pinsamheten! :love:;)
 
Ja finns det några sådana? Har nu provat olika typer av konsistens, med samma resultat, kräket sorterar antingen bort dom eller som nu med de sista. En ny variant från Hippos (sucess), som är mjukare ej pellets den trycker han ner i krubb botten så de fastnar.

Det måste ju gå att hitta mineraler som hööket äter, det är ju lite nödvändigt då han i princip äter endast hösilage och inget annat. Men då fattas det lite av kalcium, fosfor, och även magnesium.

Några förslag?
Det var samma sak för mig, provade alla möjliga olika sorter till min mycket kräsna häst. De mest naturliga och som min häst äter om jag blandar det i Speedi Beet (betflingor) är Biopromin från AME. Det är en liten mängd pulver som många hästar tycker om som det är. De är dessutom mycket bra!
Finns att läsa om här http://www.ameproducts.se/biopromin_ame_hast.htm
 
@Noak Tyvärr är det ju knappt några mineraler alls i den produkten..

@Boj Har du provat Vitafors mineraler? Två av mina kräsna gillade deras Balansmineral.
 
Jag ser att plånboken måste glappa igen,;) Jag har inte provat Vitafor och ej heller D&H. Biopromin är inte ett alternativ, det skulle bli väldigt dyrt då de knappt tillför något alls. Man skulle få ge enorma mängder för att få det att gå ihop.

Tacksam för alla input, nu kan man testa vidare. Bra med flera möjligheter, finns det fler tar jag tacksamt emot dom. Tack för tips så här långt, och ja det känns ju konstigt med tanke på att detta är ett matvrak av första klass och ändå så går vi bet på mineralerna.:wtf:
 
Jag har inga tips men har en likadan själv. Katastrofvärden i år också vilket gör att jag måste få i henne 100g miner. Blir en riktig utmaning. Blöt mat ratar hon dessutom. Betfor är inte tal om. Mash funkade ett tag men nu vägrar hon äta det också så jag måste ge det torrt för att hon ska äta alls, mineralerna sorteras ut i vilket fall.
Funderar på om man ska måsta stå och mortla mineralerna och sedan fukta en del av fodret och blanda resten torrt. Det är et heltidsjobb att mata häst :o
 
I vårt grovfoder och med utgångspunkt från nuvarande kropps konstruktion finns inget utrymme för någon kraft, kan använda lite lucernhack men alltså inga jätte mängder. Får kolla ovan angivna förslag och se om något av dessa kan fungera.
 
Min förra fick i sig mineralerna när jag blandade dom i mosad banan med lite kornkross och mängder med ljus sirap i..

Nuvarande äter när hon känner för det. Hon har ätit upp i flera dagar men idag ratade hon allt förutom betforen.

Prova dig fram med diverse frukter o blanda med. Äpplemos borde kunna funka det med om pollen gillar äpplen :)
 
Ja finns det några sådana? Har nu provat olika typer av konsistens, med samma resultat, kräket sorterar antingen bort dom eller som nu med de sista. En ny variant från Hippos (sucess), som är mjukare ej pellets den trycker han ner i krubb botten så de fastnar.

Det måste ju gå att hitta mineraler som hööket äter, det är ju lite nödvändigt då han i princip äter endast hösilage och inget annat. Men då fattas det lite av kalcium, fosfor, och även magnesium.

Några förslag?
Många hästar älskar hippolyts mineralfoder! Min är tokig i dom!
 
Min förra fick i sig mineralerna när jag blandade dom i mosad banan med lite kornkross och mängder med ljus sirap i..

Nuvarande äter när hon känner för det. Hon har ätit upp i flera dagar men idag ratade hon allt förutom betforen.

Prova dig fram med diverse frukter o blanda med. Äpplemos borde kunna funka det med om pollen gillar äpplen :)

Äpplen ja, mos nej. Att ge sirap är inget alternativ till en överviktig häst, alldeles på tok för mycket energi som bättrar på stoppningen så det bör vi inte ge.
 
Många hästar älskar hippolyts mineralfoder! Min är tokig i dom!

Ja fast dessa är inte så enkla att få tag i, ÅF finns inte på bra avstånd där jag bor så fungerar det kan det bli problem att få tag på mer och ingen verkar ha någon slags webförsäljning heller.
 
Ja fast dessa är inte så enkla att få tag i, ÅF finns inte på bra avstånd där jag bor så fungerar det kan det bli problem att få tag på mer och ingen verkar ha någon slags webförsäljning heller.
Ja då kan det ju bli svårt förstås...
 
Jag ser att plånboken måste glappa igen,;) Jag har inte provat Vitafor och ej heller D&H. Biopromin är inte ett alternativ, det skulle bli väldigt dyrt då de knappt tillför något alls. Man skulle få ge enorma mängder för att få det att gå ihop.

Tacksam för alla input, nu kan man testa vidare. Bra med flera möjligheter, finns det fler tar jag tacksamt emot dom. Tack för tips så här långt, och ja det känns ju konstigt med tanke på att detta är ett matvrak av första klass och ändå så går vi bet på mineralerna.:wtf:

Min kräsna häst gick absolut inte att få i biopromin, hon vägrade ens röra det som det var utblandat med.. Bara ett tillägg...
 
Inser att jag har tur med en häst som tycker mineralerna är godis :-). Nu får hon dom uppblötta i uppblött luserpellets tillsammans med potatisprotein- det är lördag hela veckan för henne!

Däremot äter hon inte mineraler i grus/askform- och att blanda i betfor är livsfarligt- då lämnar hon allt och slutar äta betfor också. Kul med en häst som är övertygad om att man försöker förgifta henne ;-)

/Lavinai
 
Har du provat med Pavos Summer-fit? Många som inte gillar mineraler äter dem. De är dessutom gjorda för hästar som bara äter bete/grovfoder.
 
Nu har jag provat St:hippolyt GKM mineral, de stämde hyfsat väl med vårt grovfoder. Men jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, det här skulle vara mineraler som de åt med glädje. Nä inte min häst, de låg snyggt kvar i krubban och garvade mig rakt i ansiktet.

Nåväl vi ska även prova Dodson&Horell också, så får vi se. Men ser även nya förslag, antecknar flitigt på listan. Men jag tror jag smäller av.
 
Åh en till! Min häst är likadan. Jag har fått rekommendation på en mineral av veterinären så det vill jag hålla mig till. Men att få i hästen det! Började med vetekli, gick väl 3-4 dagar, kanske en vecka, sen nej (och nu står jag där med en säck). Hon äter inte om det är gröt och inte om det är för rinnigt...Havre...nej. Betfor, som hon älskar (men absolut inte ska äta) tänkte jag att det var ju ett säkert kort. Nej. Hon får inte äta äpplen eller morötter heller ( vilket hon ändå inte gillar).

Hon behöver inte kraftfoder för hon är fet så jag vill inte köpa musli osv. Det bästa jag kom på var lucern hackat strå med melass såklart (hon äter inte lucern utan det och pellets äter hon inte). Men pga hennes tjocklek behöver hon inte det heller. Dock fungerar det hyfsat. Jag måste vattna mineralerna då hon får tillskott som gör sig bäst uppblött. Hon är en jäkel på att sortera och jag måste finfördela de blöta mineralerna extremt väl, dvs det får inte finnas en klump, för då har hon sorterat det alt vägrat äta öht. Jag försöker lägga i så lite lusern som möjligt.

Själv är jag oerhört mycket emot Hippolyt, men de sa att deras vanliga foder, det gillade alla! De hade aldrig varit med om att en häst sa nej till det! Sen testade vi min häst....
 
@Hippocampus Har vi samma häst!? Min är sjuk på att sortera ut. Hon äter heller inte nåt som är blött, betfor totalnej, mash gick bra i nån månad men sen tröttnade hon på det också. Hon är dessutom periodare. Ibland äter hon upp mineraler som de är, ibland änte rhon med havre, ibland äter hon med masch och nu senast med Krafft. Men det är liksom nyhetens behag. Hon tröttnar på det mesta efter en tid. känns sådär kul, speciellt nu när hövärdena är så dåliga att jag måste ge 100g miner vit + fosforbalans. Jag blöter med Krafft Muskel men det är oftast kvar minst en tredjedel av mineralerna...

Ska man vara tvungen att mortla mineralerna och tillsätta en perfekt vattenmängd så att det precis klibbar fast på Krafftpeletsarna men inte blir onödigt blött, för att få hästskrället att äta?

Är inte bara fördel att ha på lösdrift kan jag säga. Problemen har blivit jättestora sedan hon gick ut dit. Nu är hon ju aldrig ordentligt hungrig...
 
Jag fick riva morötter och äpple till min, då åt hon! :d Sjukt pinsamt att stå där & riva och riva och dessutom också då pilla med diverse tillskott när stallkamraterna hivade upp en skopa havre och så var det bra! :o:D

Men sen när jag hittade D&H "Vits&Mins" åt hon frivilligt! Min räddning undan pinsamheten! :love:;)
Rivna morötter funkar någorlunda bra till min, tack för tipset! Nu äter han åtminstone 3/4 av mineralerna och alla bitar av linfrökakan. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 199
Senast: isafore
·
Foder & Strö Jag köpte en ny häst för drygt 6 veckor sedan. Han har tappat mycket i hull nu efter flytten. Just nu får han 16 kg hösilage men han...
Svar
2
· Visningar
1 364
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Ja, jag vet att det finns massa sådana här trådar men har läst allihopa och behöver lite mer feedback. Jag har ett kräset sto som...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp