Mineraler till föl/åring

..men att jag bör se över så att hon inte får för mkt energi (svårt med halvtaskigt hö).

Lite forskning:

Uppdrivning (rakitis) är oftast orsakad antingen av en ökad benresorption vid hög fosforgiva eller av en rubbad mognadsprocess i tillväxtbrosken.. vid alltför riklig energi- och proteintillförsel.

D-vitamin är en viktig regulator av ben- och kalkomsättningen, vitaminet styr upptagandet av kalk från tarmarna samt har troligen en direkt effekt på omsättningen i bencellerna.

Brist på D-vitamin ger nedsatt mineralisering av ben med rakitis som följd. Leder och tillväxtzoner blir ansvällda och rörelserna stela.
Den avgjort lägsta halten av D-vitamin finns i skulltorkat hö.
Tillskottet skall vara större när höet är skulltorkat, förhållandet mellan A- och D-vitamin bör vara 10:1.

Källa: Vet. Åke Åsheim (Unghästen)
 
. Har du ensilage kan det vara dåligt med D-vitamin

Hur kommer det sig att det är dåligt med D-vitamin i ensilage? *nyfiken* D-vitamin kommer ju av solbestrålning, och är svaret att ensilage inte torkar på slag, dvs utsätts för mindre sol än hö? Men borde inte vitaminhalten vara rätt hög nör gräset slås?

*nyfiken*

Och när vi ändå är inne på det. Av hävd och tradition ger jag ADE-tillskott efter nyår, för att kompensera de sjunkande vitaminhalterna i höet (och minskat antal soltimmar). Sjunker det på samma sätt i hösilage/ensilage? Eller inte alls/snabbare/långsammare? *nyfiken*
 
Just precis, det är därför skulltorkat hö också innehåller mindre D. Däremot brukar det innehålla mer A, eftersom A sitter i den gröna färgen som gärna bleks bort. Eller, iaf, gulare hö är mindre A-vitaminrikt än grönare...

ADE-vit är ju inte fel om man inte behöver mineraler?
 
Mineraler har vi så det räcker och blir över. Krafft Breed hottade upp mineralerna med besked som sagt, fölis (åringen nu då eg, född 14/4) har överskott på samtliga mineraler men korrekta kvoter.

Och jag ger ju som sagt ADE-tillskott, jag har dock flera gånger funderat om det är onödigt när man har hösilage (som ju är konserverat gräs), men då är det ju absolut inte det då =)
 
Av hävd och tradition ger jag ADE-tillskott efter nyår, för att kompensera de sjunkande vitaminhalterna i höet (och minskat antal soltimmar). Sjunker det på samma sätt i hösilage/ensilage? Eller inte alls/snabbare/långsammare? *nyfiken*
Eftersom de flesta höfabrikanter (även jag) skulltorkar höet, så börjar jag ge normaldos ADE redan i Nov, och förhöjd dos (+10%) efter nyår!

Hö-/Ensilage har jag ingen aning om.. skulle aldrig våga införa det i mitt foderprogram även fast det luktar sååå gott :d
 
fast jag har hö torkat på slag =) Sen om det är för tidigt/sen i januari är ju en öppen fråga, det är bara någon sån där tumregel jag lärt mig i tidernas begynnelse. Ingen av mina har nånsin visat bristsymptom (även de år jag INTE gett ADE från nyår) men jag har ingen lust de ska börja göra det heller. Men sen var det det här med risken för överdosering. Fölis äter ju dryga kilo Krafft Breed/dag, så hon behöver nog egentligen inte om man skulle räkna på det. Å andra sidan fick hon ju REJÄLT med extra ADE-vitamin i höstas när hon hade pälssättningsproblem (fick B -vit också)) utan minsta negativ inverkan så det är nog ingen risk. Men nojig hästägare du vet =)
 
Sv: Mineraler till föl/åring

*lånar knapp*

Tycker att min fölis som bara är dryga halvåret med vuxit mkt är lite uppdriven i kotorna. Grejen är ju att hon är hur blank och fin som helst i pälsen och rund över ryggen som värsta ardennern. Mineraler får hon, dock inte specat A, D och E, bör jag leta reda på ett sådant mineralfoder kanske eller kan de uppdrivna kotorna komma av ngt annat :confused:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 230
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Nu sliter jag mitt hår på riktigt. Försöker få till någon sorts balans i hästens foderstat men det verkar svårt alt gå åt mängder med...
Svar
18
· Visningar
1 838
Senast: supersonic
·
Foder & Strö hej Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna. Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så...
Svar
19
· Visningar
1 784
Senast: Ladybug
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 570

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp