Mineraler till föl/åring

athena

Trådstartare
Min nyblivna åring är nu helt avvand. Hon står just nu på en "temporär" foderstat eftersom hon har växt så snabbt och oregelbundet så jag vet inte om man borde göra om den lite.

Hursomhelst så har jag plockat bort mineralerna eftersom hon får sitt Ca, P och Mg-behov täckt av det andra fodret. Men frågan är om hon faktiskt borde få mineraler för spårämnenas skull? (Tokosel får hon). Vad ska man isåfall titta på för typ av mineralfoder, så att man inte hamnar på ett allt för kraftigt överskott av Ca och P (och rubbar en hyfsad kvot). Det jag skulle behöva är mer P eftersom hon ju kommer att gå upp i högiva allt eftersom hon växer och äter mer. Ett foder med ganska låg kvot alltså.

Nu utfodrar jag med Miner Grön (fölstoet).
 
Dyrt, men med många bra ämnen är Chevinal Plus. Det gav jag min och skickade även med när han såldes. Det är inget Ca och P i.
 
vad sägs om detta???
Skall vara helt överlägset sägs det

Advance Concentrated Feed Balancer
| Fodertillskott | Advance Concentrated Feed Balancer | Pellets

Beskrivning:
Advance Concentrate Feed Balancer är ett fodertillskott som är resultatet av en noggrann forskning och framställd för att tillhandahålla den senaste utvecklade biotekniken för den moderna hästen.
Advance Concentrate Feed Balancer inkluderar den mest framskridna bredden av mineraler bundna till organisk jäst, vilket ger en mycket bättre biotillgänglighet än vid användning av vanlig stenbaserade mineraler. Organiskt bundna mineraler har hittills endast varit tillgängliga i mänsklig bioteknik och är nu i frontlinjen i modern närlingslära.
Advance Concentrate Feed Balancer är en superb kombination av viktiga vitaminer, mineraler och spårämnen. Kombinerad med Lactobacillus Acidophlus och Bifidobacterium , Bio Mos och Saccharomyces Cerivisae för effektiv matsmältning.
Advance Concentrate Feed Balancer ger en märkbar skillnad för hästens muskulatur, topline, päls, välbefinnande och hälsotillstånd.

Produktblad: HTML


Finns i följande förpackningar:
Benämning Kvantitet Pris Köp
Advance Concentrated Feed Balancer 2 kg 536 kr Ej inloggad
Advance Concentrated Feed Balancer 4 kg 909 kr Ej inloggad
Advance Concentrated Feed Balancer 10 kg 2 193 kr Ej inloggad
Advance Concentrated Feed Balancer 25 kg 5 020 kr Ej inloggad


Innehållsförteckning:
Innehåll/Analys: Spannmålskorn, Vetegroddar, fleromättad Soya, Hipro Soja, Dicalcium Phosphate, kalksten, Soja olja, Vitaminer, Mineraler, spårämnen, organiskt bundna mineraler, Saccharomyces Cerivisae, Bio Mos oligsackarider och Probiotika.

Probiotika: Lactobacillus Acidophlus och Bifidobacterium 4 x 109 cfu
Oligsackarider: Bio Mos 10000 mg/kg
Saccharomyces Cerivisae 13 000 mg/kg


Olja 6,5% Protein 17,5% Fibrer 2% Aska 55%


Bifidobacterium 10 billioner cfu Bio-Järn 1000 mg/kg
Bio-Kobolt 1250 mg/kg Bio-Koppar 500 mg/kg
Bio-Kromium 5000 mg/kg Bio-Magnesium 5000 mg/kg
Bio-Mangan 1000 mg/kg Bio-Mos 10000 mg/kg
Bio-Selen 15 mg/kg Biotin 175 mg/kg
Bio-Zink 750 mg/kg Folsyra 500 mg/kg
Fosfor 2,25% Järn 6000 mg/kg
Jod 85 mg/kg Kalcium 4,25%
Kobolt 125 mg/kg Kolin 15000 mg/kg
Koppar 1375 mg/kg Lactobacillus Acidophillus 10 billioner cfu
Lysin 80000 mg/kg Magnesium 4000 mg/kg
Mangan 5000 mg/kg Metionin 15000 mg/kg
Natrium 5% Nikotinsyra 2100 mg/kg
Pantotensyra 1300 mg/kg Prebiotika 5000 mg/kg
Saccharomyces Cerivisae jäst 20 billioner cfu Selen 30 mg/kg
Vitamin A 625 000 iu/kg Vitamin B1 1000 mg/kg
Vitamin B12 3,25 mg/kg Vitamin B2 1000 mg/kg
Vitamin B6 800 mg/kg Vitamin C 1500 mg/kg
Vitamin D3 125 000 iu/kg Vitamin E 17000 iu/kg
Vitamin K 1125 mg/kg Zink 2750 mg/kg
Zink Metionate 15000 mg/kg



Övrig information:
Rekommenderad dosering:
Börja med att ge halv dosering i 4 - 5 dagar, sedan:
Upp till 120 cm: 40 gram per dag
120 - 140 cm: 60 gram per dag
140 - 160 cm: 80 gram per dag
160 cm & uppåt: 100 gram per dag
Föl två veckor och äldre: 10 gram per dag
 
:D vet inte än....men förmodligen, kanske...... :p
har hört mycket gott om det, och ska faktiskt prova på min "maskunge" :D
 
Advance Concentrate Feed Balancer ger en märkbar skillnad för hästens muskulatur, topline, päls, välbefinnande och hälsotillstånd.

:rofl:.......den forskningsrapporten eller prövningen skulle jag vilja läsa.........om den nu existerar :angel:
 
Det intressanta är ju att veta hur man har mätt upp det märkbara resultatet. Siffror, vilka intrument man använt sig av och vilka analyser som ligger till grund för resultatet. Sist men inte minst om rapporten har blivit godkänd och accepterad.
 
Det syns tydligen markant på hästarna....bioteknik används ju redan som metod, så varför inte för djur oxå då???
jag ska prova iallafall på min unge som jag letat "booster" åt ett tag...återkommer med resultatet :)
 
Planck mfl säger att en balanserad foderstat med tillräcklig mängd grovfoder av god kvalite odlad på välgödslade marker eller mineralrika marker ger tillräcklig mängs av de flesta mikromineraler.

B-vitaminer syntetiseras i stor mängd av mikroberna i tarmen. C-vitamin syntetiseras i kroppscellerna. Vitamin D finns i hö. Har du ensilage kan det vara dåligt med D-vitamin. Selen o E vitamin gav du väl redan. Då är det bara A- vitamin kvar och den har du i morötter :d

Så det är väl upp till dig vad du vill göra :)
 
Inte alla som har mineralrika marker att odla på, inte heller alla som gödslar rikligt eftersom gödel är DYRT och eftersom man ska sälja sitt foder så välter man över den kostnaden på djurägarna och man tjänar pengar på att minska lite på gödseln eller välja billigare och sämre gödsel för vallen. Sedan kan ju väder spela in och då hjälper det inte att du har gödslat bra. Sen finns det ju dom som för säkerhets skull vill pytsa i mineraler. Finns säkert mer argument
 
Mineraler är faktiskt ngt som vi allt för ofta ger i onödan. Allt fler foderrådgivare och "experter" börjar mer eller mindre avråda från att ge dem regelmässigt, eftersom man just som Gammeln skriver oftast ändå täcker behovet med grov- och kraftfoder.

Men jag funderar lite kring just unghästar, spårämnen o sånt.
 
Men har man då ett hö som i princip täcker Ca-behovet (analysen är ju bara på Ca Mg K och P), kan man "räkna med" att även de andra mineralerna räcker till?
 
:crazy:........analyserar du mineralerna i fodret? Du har ju säkert sätt många exempel här på forumet där det är dåligt med en eller flera mineraler i analysen
 
Hade jag den kvittensen så skulle jag personligen tycka det var ok. Som litteraturen säger så samverkar flertalet mineralämnen med varandra och kan störa resorbtionen om man överutfodrar med mineraler.

Men ska hästen jobba medelhårt till hårt så är det läge att se över detta liksom till dräktiga och digivande ston
 
Jag ska ta och räkna igen och lägga ut mitt förslag här så får vi se vad alla tycker...! Tror som sagt att hon nog äter mer hö än vad jag räknat med, men att jag bör se över så att hon inte får för mkt energi (svårt med halvtaskigt hö).
 
Jag analyserar inte fodret numer då jag får olika partier varje gång...dock från samma leverantör...
men jag märker på hästarna om dom INTE får mineral/vitamin, på bla hull eller päls...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 230
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Nu sliter jag mitt hår på riktigt. Försöker få till någon sorts balans i hästens foderstat men det verkar svårt alt gå åt mängder med...
Svar
18
· Visningar
1 838
Senast: supersonic
·
Foder & Strö hej Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna. Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så...
Svar
19
· Visningar
1 784
Senast: Ladybug
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 570

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp