Mineraler?? Pris??

M

Maxmax

Jag ska köpa mineraler till min medryttarhäst men vet inte riktigt vad jag ska köpa.
Han går nu på bete och får inget annat än de gräs han äter. Han fick förut betfor men han har eksem så betfor ska man tydligen inte ge till dom har vi hört?!
Så nu får han tre morätter och ett äpple istället för betfor. Han måste få något när alla andra hästar får sin krubba.

Vad ger ni era hästar för mineraler och vad kostar det??

Sv: Mineraler?? Pris??

Är det ingen som har en synpukt?? Hallå alla bukefalosar!!!! :banana:

Det räcker om han får gräs, behövs oftas inte mineraler... Se en tråd längre ner!

Hästar bör väl få mineraler aven fast de äter gräs på bete

äh.. jag bara tänkte... detta med att man inte ska ge eksemhästar betfor
har ju med att göra att det är så mycket socker i betforn, så jag tror inte att det
är bättre att man skippar betfor som hästen brukar få och ger den massa morötter och
äpplen istället. då tar man inte bort problemet, man ändrar bara på det som
ger problemet till nåt som också ger problem....

Så du/ni tycker att man ska fortsätta ge betfor fast kanske lite minder? Nu får han inte massor av mortötter och äpplen. Bara två tre morätter och ett äpple. Något måste han ha när alla andra hästar får.

har själv en eksemhäst och jag kommer fortsätta att ge han betfor om det passar in i hans foderstat men inte i stora mängder. Är inte säker på att söta saker verkligen är boven i eksemproblemen.
Eftersom jag har förstått det där med betfor och socker så att allt sött är farligt och farligast är gräs, speciellt nykommet gräs, och jag inte tror på socker mängden i blodet är den stora boven. så kommer jag att fortsätta låta min häst äta gräs och betfor men försöka lösa hans allergi för knotten på något annat sätt.
TILLS någon VERKLIGEN har ett BEVIS på att gräs, betfor och andra socker fyllda saker är det som orsakar eksemen.

Senast ändrad:

ja det har du rätt i Christine. Kanske jag ska börja ge betfor igen fast inte så mycket då. Tack för tipset.

Vad är det för skillnad på grön, blå och röd?? Är det efter vad hästen presterar eller?? Min går bara lätt, ca 3 dagar i veckan nu.

KRAFFT MINER Grön ger föl, unghästar och avelsston samt betande hästar ett balanserat intag av mineraler och spårämnen. Då gräset och solljuset är naturliga vitaminkällor, behövs ingen tillsats av vitaminer.

Så står det på kraffts hemsida i allafall. Men du kanske redan läst det?

Så om hästen går ute dygnet runt så ska man ge grön alltså?

Ja om man vill det så kan man göra det. Jag gör inte det och tror inte hästen dör om man inte gör det. Jag blev rekomenderad att använda krafft miner grön om jag skulle göra det. Brukar bara ta med mig en handfull när jag är och hälsar på honom på betet som han får som godis. Jag är bara där en dag i veckan nu när han går på hingstbete.

Min häst har en mineralbalja på betet! och hon älskar den!
DEn kostade 98kr, men på ett annat ställe kostade den 80 kronor!

Miner grön kostar ca 230 för en 20kg-säck på Granngården. Finns på hink också men det är ganska mycket dyrare/kg. Har för mig att det är 10kg i den och kan kosta runt 150-180kr kanske.

En mineralbalja eller en saltsten är inte helt fel att ha i hagen också.

/Malin

Senast ändrad:

Det finns ingen anledning att ge hästen betfor (saftfoder) när den går på bete. Den kan bli lös i magen av det. Håller med linafina om miner grön, det är smakligt så ge en dl om dan i krubban när de andra får (kanske räcker mad en halv om det är en ponny).

Nä, varför då ? Det är väl inte extrem mineralbrist i markerna bara för det råkar vara sommar ??

Jag ger vanligtvis Krafft blå mineraler åt min häst men det är när hon är uppstallad.
Nu har jag ingen anledning riktigt att proppa i henne mineraler (som hon dessutom inte tycker är speciellet gott heller för den delen) eftersom hon går ute dygnet runt, de har fortfarande lite grönt att tugga på fast det mesta är liksom uppbetat så de stödfodras med hösilage ett par gånger om dagen. Men i morgon åker hon på riktigt sommarbete :)
och då lär gräset räcka hela sommaren utan problem så då blir det bara gröngräs och inget stödfoder heller. Och inga mineraler då heller.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
408
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 132
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
590
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama