Mineraler, Pris?

T

Tvistjarna

Vad betalar ni för mineraler?
Hur ofta ger ni mineraler till era hästar, och hur mkt?
 
Sv: Mineraler, Pris?

Ska köpa mineraler i morgon, börjar ge det då också. Vet inte vad de kostar tyvärr.
De kommer få 80 g (1 dl) Krafft Miner Grön var / dag under sommarbetet.
 
Sv: Mineraler, Pris?

Jag tar 150 :- för hink på 8 kg. (Kvarnbyfoders Vital).
Ger själv min häst 1 dl per dag.
Finns även slickbalja till häst som man placerar på betet för 117:-
Mvh Rosenlunds foder
 
Sv: Mineraler, Pris?

Jag ger i nuvarande foderstat 70 g Miner Grön (ingår i stallhyran, vet ej priset) och 3 mått (30 g) Fosforbalans per dag.

Fosforbalansen kostar 156:-/2 kg på Granngården. Såg att Aubiose i Borlänge tog 170:-, så priset kan nog variera något.
 
Sv: Mineraler, Pris?

Jag ger lite olika

Kvarnby Vital
Equimins Advancer( med bioprobiotika)
och en får homeopatiska mineraler(eksemhästen som inte har börjat klia ÄN :bump: )
priser vet jag inte......dä ä bar å betale :D
 
Sv: Mineraler, Pris?

Rosenlund skrev:
Jag tar 150 :- för hink på 8 kg. (Kvarnbyfoders Vital).
Ger själv min häst 1 dl per dag.
Finns även slickbalja till häst som man placerar på betet för 117:-
Mvh Rosenlunds foder

Okej.. Ja har aldrig sett slickbalja me mineraler!
Är det bättre,sämre eller samma som vanliga mineraler?? :d
 
Sv: Mineraler, Pris?

En slickbalja innehåller oftast nån sorts vanliga mineraler, fast de är ihopbakade med något bindemedel.

Vi har haft det på betet något år, men de ranghöga hästarna som gick fram först trampade sönder den så att allt hamnade på marken hela tiden. De stod och okynnesåt av resterna, så det blev inget kvar till resten av hästarna. Vi hade behövt köpa in ett par baljor i veckan om vi skulle ha haft det systemet hela sommaren... :crazy:

Men det kanske funkar om man har o-busiga hästar? ;)
 
Sv: Mineraler, Pris?

Varför mineraler på bete :confused:

Ett bra bete, dvs när hästen behåller eller lägger på hullet, betyder att du inte behöver ge mineraler. Har lärt mig att jag ska bara lägga ut en saltsten, dvs ren natriumklorid.
 
Sv: Mineraler, Pris?

Därför att om våra marker här är såpass fosforfattigt som man skulle anta av höanalyserna, så finns det inte en chans i värden att det betet skulle räcka till.

Min häst håller perfekt hull på detta bete, och behöver varken stödfodras eller bantas, men mineralerna litar jag inte på att de räcker till.
 
Sv: Mineraler, Pris?

Nya rön vet jag inte, men vårt grovfoder har genom många år innehållit extremt lite fosfor, så jag antar att det speglar markernas, och därigenom betets fosforinnehåll, eller?
 
Sv: Mineraler, Pris?

Fosfor är ju ett av de ämnen som blir svårare att ta upp ur torkat foder.

" Man vet att smältbarheten = lättheten för kroppen att ta till sig fodrets mineralämnen, är högre i det unga, färska fodret än i ett
äldre konserverat foder. Man vet att växterna inte kan tillväxa om det är en allvarlig bristsituation i marken. Det är ju därför man gödslar med NPK = kväve, fosfor och kalium, till slåttervallar där
grödan tas bort och kretsloppet bryts, och man vet att kalkning = tillförsel av kalcium är en skördeökande åtgärd och i en jord med
bra kalciumstatus är de flesta mineralämnena lättillgängliga. Saknas det näringsämnen i marken växer det dåligt och betet räcker inte till för att hålla hästarnas hull."

Därför kan kanske fosforhalten på bete ändå räcka :confused: Det är väl så jag kan tolka rapporten.

PS har du bete på samma mark som du tar grovfoder? DS
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
376
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej alla kloka! Ger hästarna kraft extra mineraler. Behövs saltsten då? Hur resonerar ni?
Svar
12
· Visningar
1 233
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
513
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 971
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Dressyrsnack 17
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp