Mineraler på bete, behövs det?

Sv: Mineraler på bete, behövs det?

Hästar behöver mineraler. Jag ger mina hästar både saltsten (bara salt) och mineralsten för de vet själva om de behöver mineraler eller ej. Hästar som inte får mineraler/tillräckligt med mineraler under väldigt lång tid eller under uppväxttiden löper mycket stor risk att få spatt. Som ung red jag hos en hästhandlare som aldrig gav mineraler, alla hans hästar hade spatt!

Sålänge gräset växer och hästen håller hullet ska det inte behövas extra mineraler. Det är ju inte bra för vare sig hästen eller miljön med överskott;). Salt behövs dock.En häst känner inte alls av om den behöver mineraler och äter utefter det, många okynnesäter då det ofta är tillsatt smakliga ämnen i mineralerna!
Här är en bra länk (SLU) där du kan läsa, längre ner står det om just bete och mineraler:):

http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/vallfoder.cfm?Call=foder#29

Senast ändrad:

Tack för länk.

Läste om saltbehovet för SPORThästar.

När man läser här verkar det som om mullehästar oxå får tillfört salt hela året o det gör nog att de pluffsar till sig mer.

KAnkse det..? HAr aldrig tänkt på det. Mina har saltsten på betet och saltsten i boxen resten av året det är det enda. Saltstenen i boxen räcker dock en installningssäsong, så är inte så flitigt använda. Har dock en "svårpluffsad" ras med:D, Fullblod + ynglingen fullblod/halvblod.
Fullblodet-pensionär, sonen rids lätt (grundinridning pågår fortfarande).

Senast ändrad:

Jag tror att min ponnys saltsten räckte i ett par år. :o Hur mycket salt är det dom ska ha i sig egentligen?

Har hästen fri tillgång borde den ju slicka vid behov.
Dock finns det ju dem som ger en skopa salt i fodret och då har ju hästen inget val..

Nu måste jag dock ge i fodret. Hon har en fölunge vid sidan och då kan jag ju inte ha en saltsten åt henne.

Behovet är ca 15 g/dag, underhållsbehov. Lite får de i sig via fodret, och för resterande räcker ofta en saltsten. Saltsten räcker i regel även vid dräktighet/digivning och tillväxt. Hästar som går hårt och svettas mkt kan dock behöva tillskott, 30 g och mer, upptill 150 g.
Förstår att du nu fodrar salt i fodret, med unge vid sidan om:) Minns när mitt sto hade föl att jag hängde saltstenen ett par meter upp på väggen för att den lilla inte skulle nå:d. Han var bra nyfis på vad som fanns däruppe:D

Min äter bara gräs och lite linfrön och en dl soja för att få i sig selen och dylikt. De går ute dygnet om.

Men då vet jag att det är 15g natrium per dag! :)

Mina hästar som svettas mkt äter i princip bara salt på sommaren.

Där handlar det om vätskebalansen såtillvida att de dricker mer.

De äter lika mkt eller lite oavsett om de rids eller inte.
De har en himalaya på sommaren o de 2vanliga som suttit sen i höstas. Himalayan går först.

Det är min teori.

Galopp o FT-hästar som går hårt är det nog annat med:confused:

En gång har jag gett extra salt. när saltstenen hade åkt ner i vattenhinken o innan jag insåg det:o

Att hästar får spatt av för lite mineraler tror jag inte ett dugg på! För så många uppfödare och unghästar har jag sett att jag vet att det inte kan vara så.

Likaså att hästar själva äter salt och mineraler om de behöver, så är det inte heller! Min häst tex, hon vägrade äta salt, alltså slickade aldrig på saltsten. Och noll i salt, det behöver ingen häst. Likaså så kinkas det med vitaminer, vissa sorter ratar hon helt, andra äter hon.

Tack för länken! :laugh:
Intressant som sjutton, ska absolut läsa där!

Att jag ens frågar är på grund av att även jag läst att mineraler oftast inte behövs alls! Och att överdosera vissa vitaminer vet jag ju på sikt kan vara skadligt.

Har aldrig gett mina extra mineraler på sommaren (resten av säsongen utefter analys, oftast bara selen har behövts) och mitt sto är nu 20 och mår prima:-) "Lill"grabben är 4 och frisk som en nötkärna han med;).
Överdosering kan ju ställa till mer skada än nytta det med, så jag förstår inte riktigt de som pytsar på "bara för att":confused: (gäller inte bara betestid)

Just det att överdosera i onödan är det jag inte vill! Har ju också läst på att hästar kan självmant överdosera, och det känns ju ännu mer onödigt!

Jag har inte erfarenhet av att ha häst på enbart bete, har de senaste 20 åren haft hästen inne över natten och då ju även kunnat ge hö. Och höet är ju analyserat så då har jag ju vetat vad hästen ätit.

Så det känns efter att ha läst här i tråden som om jag inte kommer ha några mineraler på betet. Köpte en saltsten idag, det får räcka! :laugh:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej alla kloka! Ger hästarna kraft extra mineraler. Behövs saltsten då? Hur resonerar ni?
Svar
12
· Visningar
1 245
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
392
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka