Mineraler och vitaminer.

M

Mirre_1

Hej!

Jag har länge funderat på det här med mineraler och vitaminer. Mina hästar får ju bara hö på vintern och bete på sommaren. Ibland kan det hända att dom får lite lite kraftfoder efter ridning eller i sammband med transportering men inget regelbundet. Jag har provat ett par olika varianter på baljor/hinkar med mineraler/vitaminer som man ställer ut i hagen men funkar verkligen detta? Behöver hästarna extra mineraler och vitaminer? På vintern ser man ju detta genom en analys av höet men hur gör ni på sommaren?

För er som fodrar varje dag med kraftfoder går det ju smidigt att bara lägga till m/v men hur gör ni som inte fodrar med kraftfoder varje dag?

// Mirre
 
Sv: Mineraler och vitaminer.

Mineraler/vitaminer får dom oftast tillräckligt av via gräset på betet. Oftast överutfodrar folk sina hästar med mineraler när dom går på bete.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 329
Senast: Ullmerkott
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 067
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
823
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp