Mineraler och vitaminer :crazy:

W

Weeei

När man ska räkna ut foderstaten, hur gör man med mineraler och vitaminer? Förutom Ca, P, Mg och K, dessa kan man ju räkna på.
Hur vet man om hästen får tillräckligt med de andra vitaminer och mineraler?
Ska man alltid ge extra selen om hästen får havre och lucern i övrigt?

Sv: Mineraler och vitaminer :crazy:

Det är så pass ovanligt med brist på övriga mineraler och vitaminer att det inte är nödvändigt att analysera dem (men det går att analysera dem. Om man tex vet att marken är fattig på koppar i området)

Tror inte selenhalten är så hög i havre, och det är nästan ingen selen i lusern, så -ja det skulle i alla fall jag göra.

Edit: Selenhalten i lusern (och havre) kanske är tillräcklig, förresten. Vet inga exakta siffror.

Senast ändrad:
Sv: Mineraler och vitaminer :crazy:

Selenhalten i havre är i stort sett obefintlig och lusern är ingen vidare källa heller. Ett selentillskott krävs.
Spårämnen som i de flesta fall täcks av en "normal foderstat är järn, cobolt och zink.
Koppar, mangan och selen är svårare att fylla behovet för. Givetvis beroende på vilka fodersorter man ger och i vilken mängd. Brister som "syns" på hästen är ovanliga men många hästar får i underkant av deras behov av dessa spårämnen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
659
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 748
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka