Mineraler och foderstrupsförstoppning

O

Odie

I mitt stall florerar rykten om att Krafft mineraler, tex Miner Blå kan ge foderstrupsförstoppning. Jag är som vanligt skeptisk till såna här rykten, men vill ändå gärna höra om någon annan hört samma sak, eller om det tom finns någon som vet om någon häst som fått detta. Eftersom Kraffts mineraler är flitigt använda så måste det förstås finnas hästar som fått foderstrupsförstoppning som stått på dessa mineraler, men finns det verkligen något vetenskapligt bevisat samband?

Själv ger jag oftast Chevinals mineralblandning till min ponny, men det är för att jag tycker det är praktiskt, verkar smaka gott, och INTE för att jag är rädd för andra mineraler. Har i perioder gett Kraffts mineraler, alger, musli mm, och tycker att ponnyn mår precis lika bra av allt.
 
Sv: Mineraler och foderstrupsförstoppning

Skitsnack.
ingen ger väl sin häst litervis av mineraler - det är ju 75-120g vi pratar om!

däremot PELLETERAT foder, som krafft, och andra STORA pellets - där finns risken för foderstrups förstoppning. därför rekommenderas det att man blötlägger detta pelleterade foder - står tillochmed på kraffts hemsida ;)
 
Sv: Mineraler och foderstrupsförstoppning

nej, precis som "mackan" säger så är det skitsnack!!!
det är sån pellets (och annan mat) som sväller vid blötning som man ska se upp med. tex lucernpellets som sväller upp till dubbel volym vid blötning.
 
Sv: Mineraler och foderstrupsförstoppning

mackan skrev:
Skitsnack.
ingen ger väl sin häst litervis av mineraler - det är ju 75-120g vi pratar om!

däremot PELLETERAT foder, som krafft, och andra STORA pellets - där finns risken för foderstrups förstoppning. därför rekommenderas det att man blötlägger detta pelleterade foder - står tillochmed på kraffts hemsida ;)


jag håller men, men det kanske är så att dom inte blöttdet, fast då måste dom ge ganska stora mängder... :crazy:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 488
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 208
S
Foder & Strö Nu vänder jag mig till buke igen. Jag känner att det är ngt som inte står rätt till. Han gick på fri tillgång för i november/december...
Svar
7
· Visningar
1 677
Senast: smultronfot
·
Hästmänniskan Ponnyn ska lånas ut igen och denna gången så verkar jag ha hittat ett perfekt ställe och bara ett par mil från mig så jag kan hälsa på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 468
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp