Mineraler i pullverform eller pelletsform.

M

Miloni

Är det någon skillnad på dom annat än att dom är i olika former? Min lille häst älskar inte pulvret lika mycket som pelletsformen nämligen. Enligt dom jag köper mineralerna av så är det ingen skillnad, att det är samma smak etc men jag börjar tvivla.

Gör era hästar skillnad på om ni har fodret som pellets eller pullver? Jag är kluven nämligen till att köpa en hel säck med pulver eftersom min häst redan nu ser ganska så ogillande ut när han äter det, mineralerna är nämligen slut i pelletsformen.

Sv: Mineraler i pullverform eller pelletsform.

Pellets innehåller ju oftast något som gör att bitarna håller ihop, typ stärkelse och/eller melass som gör att fodret kan smaka bättre. Själva mineralinnehållet är ju det som står i innehållsförteckningen, och det är ju det man är ute efter. T.ex. Krafft har inte riktigt samma mineralinnehåll per kg foder i de sorter som fortfarande finns både som pellets och "grus", just för att en del av fodervikten utgörs av bindemedel i pelletsen. Man får alltså ge lite mer av det.

Jag har nog inte mött någon häst som inte ätit (i mitt fall Kraffts) mineralpellets som godis, medan "gruset" ganska ofta ratats och sorterats ut. Mycket praktiskt om man har hästar som inte behöver äta kraftfoder, bara att slänga lite mineraler i krubban och så var det klart! :)

Sv: Mineraler i pullverform eller pelletsform.

Gör era hästar skillnad på om ni har fodret som pellets eller pullver? .

oojaaa. Det är stor skillnad. Pelletsarna blir uppätna och grus-mineralerna lägger de i vattenbaljan.
Pelletsen är lite dyrare, men om man räknar bort allt spill på grus-mineralerna så är det nog jämlikt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 579
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 511
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag ger mineralerna delvis i pulver format (övriga mineraler är pellets vilka de tycker om men de ratar så fort pulvret kommer i) och...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 255
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar