Mineraler i foderstaten - hur gör man?!

Sv: Mineraler i foderstaten - hur gör man?!

hur kommer det sig att du valde horsehage istället för vanliga småbalar med hösilage? och hur kom det sig att du valde hösilage iställlet för hö? bara nyfiken...
jag som engagerade mig så i att räkna foderstater här i höstas...måste tydligen sitta med det jämt för att kunna det utantill...men om han får 10 kg hö med ts 84%, hur mycket hösilage ska han ha då...blir det mer eller mindre:confused:
ger du bara en häst hösilage....och hur länge har du en säck?

Min häst fick bronkit (troligen kronisk:cry: ) nu i vintras, så jag var tvungen att byta till hösilage. Ville inte chansa på att fortsätta fodra med hö. Valde horsehage för att balarna är mindre och för att folk här rekommenderade det. Hade aldrig hört talas om det innan. Blir så synd att köpa en 50 kilos-bal och sen slänga hälften.
Ger bara en häst ja. Hur länge säcken räcker beror lite på vädret. När det var iskallt ute räckte det lite över en vecka. Annars runt 5 dagar. Eller mindre. Är noga med att gå efter hur det ser ut och inte just antalet dagar det är rekommenderat att hålla.
Jag tänkte ju ge mer hösilage än hö, men det har blivit det senaste nu att jag bara fodrar så att hon precis äter upp det-ganska så fri tillgång med andra ord. Säckarna fyller jag inte så mycket som när jag hade hö, men de väger ju desto mer... Ska försöka väga upp 6,5 kg om dagen nu, så får vi se om hon äter det.

Det med hur mycket du ska ge din häst har jag ingen aning om - tycker också foderstater är krångligt. Skulle behöva göra en minst en gång i veckan för att hålla kvar kunskaperna :p .
Du kan ju som någon annan sa gå in på HippoCampus och räkna. Fast då måste man ju ha analysen på hösilaget också. Den fick jag av dem när jag köpte horsehage'n.

nu när jag har sovit lite och är lite klarare i knoppen:idea: så inser jag ju att det måste bli mer hösilage än hö, eftersom det är mer vatten i hösilaget än höt...så för att få samma mängd torrt foder så måste det bli mer hösilage:)
6,5 kg om dagen...då har du antagligen en ganska liten häst...min som har fri tillgång på hö och antagligen får i sig kanske 8-10 hö om dagen borde ju sätta i sig en sån där horsehage säck på två dagar....blir ju dyrt:crazy:
men då kanske jag i alla fall skulle klara mig med en 50kg liten hösilage bal....
jaja, vet inte om jag ska gå över till det eller inte...

Ja, min är ganska liten. 300 kilos nätt islandshäst :) .

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
784
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka