Mineraler i foderstaten - hur gör man?!

S

Skuggabaldur

Ska göra ny foderstat till pållan, då jag börjat med horsehage. (Moderatorn:Tänker inte be om hjälp att göra en, bara lite frågor runt omkring.)

Hon äter inget kraftfoder, men behöver mineraler och det är det jag funderar lite över.

Om jag räknar ut en foderstat först med hösilaget och så ser jag ju att det fattas kalcium och fosfor (och ev lite annat). Ska jag om det nu visar sig att hon ska ha 1 g fosfor och 2 gram kalcium per dag (bara exempel), köpa ett mineralfoder, som innehåller mest kalcium och fosfor och sen... hur gör man då? Kan man köpa kalcium och fosfor var för sig?
Tidigare har hon fått Krafft Miner Grön i pelletsform och det ville hon inte äta, varken uppblött eller torrt eller blandat med annat. Så jag ska köpa mineraler i pulverform (granulat heter det va?) denna gången. Men vilken sort ska man köpa? Om jag går till Granngården och hittar t. ex. Krafft mineraler och en annan burk som heter t. ex. Pelles mineraler och det är fosfor och Kalcium i bägge, kan man köpa vilken som helst då?

Fy vilka krångliga frågor det blev! Vet knappt själv vad jag ska fråga om heller :crazy: .
Har skickat in analyser och sånt till Unisus innan, men tänkte räkna själv denna gången - därav förvirringen.
Har räknat foderstater en massa innan på skolan och allt, men när man inte använder kunskaperna försvinner de ju...

Så, ja, om nån har förstått vad jag försökt få fram, vore det roligt med lite svar :) !

Sv: Mineraler i foderstaten - hur gör man?!

Titta på olika tillverkares foder och välj det som fyller dina (eh, hästens?) behov bäst.

Har du en kinkig häst kan det kanske vara en fördel att prova sig runt för att hitta något som hästen gillar.

Alla färdiga mineralfoder innehåller Ca och P, det är de mineralerna som hästen behöver mest av och som man oftast behöver tillföra. De mineralfodren innehåller även en del spårämnen som man då får med på köpet, vilket är en stor fördel jämfört med att ge t.ex. ren foderkalk, dikalciumfosfat eller Fosforbalans.

Titta på de olika tillverkarnas hemsidor för att kunna jämföra och räkna lite innan du köper. Stirra dig inte blind på om fodret är ett tävlings-, avels- eller normalfoder, utan titta på mängden och förhållandet mellan Ca och P.

Ok, tack så mycket! Ska kolla runt lite!

Kvarnbyfoder har pelleterade mineraler som kan ges som godis, alla hästar älskar det. Bra om det fungerar till din foderstat.

Vi använder Equion som också är väldigt smakligt, ser ut som grönt damm ungefär...

Finns ett gratis foderstatsprogram på stallboken.se, där kan du ju alltid kolla och testa dej fram.

Tack bägge två! Låter intressant båda sakerna,, ska ta och kolla upp det:) . Det där med "mineraler som godis" tror jag lilla tjejen skulle uppskatta väldigt mycket!

Kollade på Hippocampus nu och om jag ger henne 6.5 kg hösilage om dan så var allt ok utom att det blir för lite selen.
Så nu undrar jag lite ang. det. Vet att det är farligt att överdosera selen. Är det lika illa att underdosera?

Och är det lika bra att ge 6.5 kg hösilage bara, än om man ger t. ex. 5-6 kg plus ett mineralfoder? 6.5 kg om dan låter ju bra, men det är inte säkert att hon äter upp det och då får hon ju inte i sig alla mineraler...
Säljaren tyckte det behövdes ett mineralfoder utöver silaget. Vet inte om jag vågar lita helt på program på Internet - känns liksom bättre att få hjälp av "riktiga" människor.

Och just det ja! Vad händer vid överdosering av CA eller P?

Jag skulle nog gett hästen mer hösilage och inget mineralfoder.
Men först skriver du att det bara kommer fattas selen (hur mycket?) och sen skriver du att hon inte kommer få i sej tillräkliget med mineraler..? Är det bara selen som fattas vid större hösilage giva så kan du ge den lite extra E-vitamin blandad med lite betfor.

Liten överdosering av Ca är inte farlig, men blir det för mycket under en lång tid påverkas skelettet negativt. Överskott av forsfor är inte farligt för hästen då den bara tar upp det som den behöver och resten kommer med avföringen. Däremot är ett överskott på forfor farligt för miljön. Skulle alla överutfodra med forsfor leder det till ännu mer övergödning än vad det redan är.

Blev lite snurrigt! Så här är det:

Om jag ger 6.5 kg hösilage fattas endast selen. Stod ej hur mycket det skulle saknas.
Om hon äter/får mindre hösilage än det fattas det även fosfor och kalcium. Undrar om det inte var så att det endast fattades fosfor om jag gav 6 kg och båda två om jag gav mindre än det.

Nu är det ju en häst på ca 300 kg och hösilage väger ju mer så hon kommer nog att kunna äta upp 6.5 kg hösilage. Iaf under den här årstiden. Till sommaren äter hon ju mindre av silaget så då får jag väl räkna ny foderstat.

Så då tycker ni att jag ska prova att ge 6.5 kg hösilage enbart nu (plus selentillskott)? Och om hon inte äter så mycket får jag ge lite mindre och köpa mineraler?

Nån som vet vad som kan hända vid underskott av selen? Har ju lärt mig allt det där i skolan, men det verkar som jag glömt en hel del :o .

En sak till, som kanske inte har med det här att göra, men iaf:
Hur gör ni på sommaren med hösilaget? Det blir ju dålig fort och hon lär knappast hinna äta upp en 25kg-påse på ett par dar... Hon har troligtvis dammallergi (håller på och behandlar) så det är möjligt att hon måste gå på lösdrift och då är ju det problemet (med silaget) ur världen. Men om det inte blir så, är det ju lite problematiskt :crazy: .

Om det är selenet det hänger på så köp en burk Tokosel på apoteket, det är till för de situationer du nu befinner dig i, dvs allt annat stämmer i foderstaten utom selenet.

det är jättesmidigt - ges 1 gång/vecka och är ett pulver som är så lätt att det inte går att undvika för hästen om det blandas i maten - tror det är helt smakfritt också dessutom.

verkligen värt pengarna och smidigt att fodra. en liten burk räcker i evigheter, tror den ligger på ca 300 kronor, kommer inte riktigt ihåg.

mvh/m

Ok, det låter ju bra! Frågan är hur jag vet hur mycket hon ska ha av det...

får jag bara hoppa in med en annan fråga?? såg att du börjat med horsehage...är det samma sak som hösilage?

Jag skulle nog gett hästen mer hösilage och inget mineralfoder.
Men först skriver du att det bara kommer fattas selen (hur mycket?) och sen skriver du att hon inte kommer få i sej tillräkliget med mineraler..? Är det bara selen som fattas vid större hösilage giva så kan du ge den lite extra E-vitamin blandad med lite betfor.

Liten överdosering av Ca är inte farlig, men blir det för mycket under en lång tid påverkas skelettet negativt. Överskott av forsfor är inte farligt för hästen då den bara tar upp det som den behöver och resten kommer med avföringen. Däremot är ett överskott på forfor farligt för miljön. Skulle alla överutfodra med forsfor leder det till ännu mer övergödning än vad det redan är.

Jag har alltid hört att överskott av Ca inte gör något så länge som det kommer från grovfodret. Bara kvoten Ca/P är ungefär 1,5 så är det lugnt. Däremot om kvoten är mycket lägre så P-halten är mer än Ca så kan det skada skelettet på sikt.

får jag bara hoppa in med en annan fråga?? såg att du börjat med horsehage...är det samma sak som hösilage?

Ja, det ser då likadant ut iaf :) . Skillnaden är väl att det är packat på annat sätt. Mindre säckar liksom. Tror inte det är nån skillnad på själva fodret...

aha, hur små säckar finns det? har funderat på hösilage till min gamle skrutt som jag tycker hostar lite av höt i år...så jag vattnar det nu. men problemet är ju att jag bara har han, halvblod, och en liten shettis och då brukar förpackningarna bli för stora för bara två. för dom ska väl göras åt på en fyra dagar eller?

25 kg är de jag köpte på och jag har bara en häst som äter det! Funkar jättebra, köpte en pall på 600 kg så det lär räcka ett tag.

har du? då kanske det kan fungera då, hur många dagar håller det? i och för sig, äter han 8 kg om dagen så blir det tre dagar...
funderade först på hösilage i småbalar, vet någon hur mycket dom småbalarna väger? är väl lika stora som en höbal men borde ju väga betydligt mer eftersom det är blötare eller? väger dom också 25 så kan man ju lika gärna köpa det...
vad kostar en 25 kg horsehage?

Jag köpte en liten hösilagebal först eftersom jag inte hann få tag i horsehage så snabbt och den var på mellan 45-50 kg. Nu var vädret så pass kallt och hon åt så pass mycket utav den så den räckte. Men i det här vädret hade jag nog fått slänga hälften...

Det här med hur länge de håller tycker jag är lite svårt. Alla säger ju 3-5 dagar, men om de efter 5 dagar ser helt bra ut och luktar bra så borde de ju vara okej också... Stallägaren är bra på att se hur de ska se ut så jag har lite hjälp med det där. Men ja, de går åt ganska fort. Och har du två hästar lär de nog ta slut jättefort. De ser väldigt små ut när man får dem.

Vad 25 kg kostar har jag ingen aning om, men jag köpte 600 kg (en pall) och de fraktade det från Mellerud till söder om Göteborg (en bra bit) och det kostade 2750.
Men om du går in på deras hemsida (sök på horsehage och gå till producenter) så står priserna där.

hur kommer det sig att du valde horsehage istället för vanliga småbalar med hösilage? och hur kom det sig att du valde hösilage iställlet för hö? bara nyfiken...
jag som engagerade mig så i att räkna foderstater här i höstas...måste tydligen sitta med det jämt för att kunna det utantill...men om han får 10 kg hö med ts 84%, hur mycket hösilage ska han ha då...blir det mer eller mindre:confused:
ger du bara en häst hösilage....och hur länge har du en säck?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
784
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka