Mineraler, hur mycket kan jag ge?

Newbee

Trådstartare
Hej!

Jag har köpt mig en hink mineraler Vitafor Solid (röd och vit) och funderar på hur mycket jag kan ge mina två 650 och 680kgs hästar?
Jag är väldigt dålig på detta med foder och olika tillskott då jag förut inte hade egen häst och inte behövde tänka på det. Det som är vad jag hänger upp mig på är väl "risk för selenförgiftning" då mitt grovfoder inte är analyserat. Så jag inte råkar ge för mycket.
Men svenska jordar är rent generellt selenfattiga va?

Alla tips och erfarenheter tas tacksamt emot.

Länk till mineralerna :

http://www.vilomix.se/documents/PDF produkter/vitafor häst br 6 sid.pdf
 
Risken för selenförgiftning, om du inte ger extra selen på annat vis, är försvinnande liten. Det lär inte bli någon förgiftning även om en häst sätter i sig hela spannen på en gång. Det är er risk för för mycket järn till exempel.

Rätt mängd kan vi inte hjälpa dig med tyvärr, då behöver du en analys på grovfodret. Har du ingen så följ anvisningarna på spannen
 
Hej!

Jag har köpt mig en hink mineraler Vitafor Solid (röd och vit) och funderar på hur mycket jag kan ge mina två 650 och 680kgs hästar?
Jag är väldigt dålig på detta med foder och olika tillskott då jag förut inte hade egen häst och inte behövde tänka på det. Det som är vad jag hänger upp mig på är väl "risk för selenförgiftning" då mitt grovfoder inte är analyserat. Så jag inte råkar ge för mycket.
Men svenska jordar är rent generellt selenfattiga va?

Alla tips och erfarenheter tas tacksamt emot.

Länk till mineralerna :

http://www.vilomix.se/documents/PDF produkter/vitafor häst br 6 sid.pdf

Utan analys på grovfodret så är det bästa att bara ge det som garanterat fattas, såsom jod och selen. Risken är annars stor att det blir stor obalans mellan mineralerna och det gör mer skada än nytta.
 
Hej!

Jag har köpt mig en hink mineraler Vitafor Solid (röd och vit) och funderar på hur mycket jag kan ge mina två 650 och 680kgs hästar?
Jag är väldigt dålig på detta med foder och olika tillskott då jag förut inte hade egen häst och inte behövde tänka på det. Det som är vad jag hänger upp mig på är väl "risk för selenförgiftning" då mitt grovfoder inte är analyserat. Så jag inte råkar ge för mycket.
Men svenska jordar är rent generellt selenfattiga va?

Alla tips och erfarenheter tas tacksamt emot.

Länk till mineralerna :

http://www.vilomix.se/documents/PDF produkter/vitafor häst br 6 sid.pdf
Jag tycker att du skall analysera ditt grovfoder, det är enkelt och kostar inte många hundralappar. Det finns flera olika bolag, jag använder E---fins. På deras hemsida finns tydliga instruktioner. Man måste inte lära sig allt om foder men det är faktiskt intressant och nyttigt att lära sig de mest grundläggande. Det är lika galet att ge för mycket av något som att ge för lite, balansen är viktig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp