Mineralbyte = sår?

ika77

Trådstartare
Jag har nyligen ( ca 2 veckor sedan) köpt andra mineraler till min häst.
Köpte en hink på Granngården. Den heter Basic nånting..
Hästransonen skulle vara 40 gram /dag. Detta har jag varit mkt noga med att inte ge för mkt eftersom jag vet att överkopnsumtion av mineraler kan leda till förgiftning då det lagras i kroppen, men nu har hon fått som sår längst ner på undersidan av halsen.

De känns som myggbett nästan med ett varlager på toppen av varje plita.
Alla ( ca 10) plitorna sitter på en radie av 15 cm. Inget någon annanstans.

Nu när det är kallt tänker jag ju inte att det kan uppstå sådant som liknar 'bett' av något annnat än foderbyte?
Och det enda jag har ändrat är mineralerna. Utöver det får hon havre, betfor och biotin.
Och ett jättefint hösilage som hon har fått nu hela vintern. Inga ändringar där alltså.
(Biotin ingår inte i mineralerna jag köpte)

Minns inte riktigt vilka mineraler det är som ingår. Det skulle kunna vara ADE- vitaminer?

Nu undrar jag om det är någon som har varit med om att en häst får sår/plitor av mineralbyte.
Annars vet jag inte vad det skulle kunna bero på..
Kan detta bero på överkonsumtion av mineraler trots allt?

Tack på förhand. :)

Senast ändrad:
Sv: Mineralbyte = sår?

Tror inte det är mineraler alls, utan just vitaminer. Såvitt jag minns, kan ha fel, så är det Basics vitaminer som finns till häst bara. Där är rek dagsdos just 40 gram med. T ex för ADE-vitamin.

Men mineraler är ju en annan sak.

Jag har aldrig hört om utslag pga överdosering av fettlösliga vitaminer. Kan hästen kliat på något som gett utslagen? Tvättat något täcke? Annat?

Men prova sluta med vitaminerna och se om det försvinner.

Detta har jag varit mkt noga med att inte ge för mkt eftersom jag vet att överkopnsumtion av mineraler kan leda till förgiftning då det lagras i kroppen

Detta är en grov missuppfattning. För det första skulle hästen inte kunna leva utan mineraler. Mineraler behövs för i princip alla kroppsfunktioner, och eftersom hästen inte kan tillverka mineraler själv måste de komma genom fodret.

SLU:s rekommendationer för mineraler är MINIMIMÄNGDER, dvs. de får aldrig underskridas. Enligt min mening är de dessutom för låga, särskilt för mikromineraler. De amerikanska värdena är t.ex. dubbelt så höga.

Du kan för de flesta mineraler ge upp till tio ggr. de minimimängder som SLU anger utan problem. Hästen kan relativt lätt utsöndra ett mineralöverskott i urin och/eller träck.

Det är endast tre av de mineraler som hästen behöver som man måste vara försiktig med; selen, jod och järn.

Beträffande vitaminer så finns det sällan någon anledning att ge hästen annat vitamintillskott än E-vitamin.

Jag tror inte att utslagen beror på vitamintillskottet såvida hästen inte är allergisk mot något i tillskottet.

Fast det där stämmer inte riktigt. Det är ett komplicerat samspel mellan olika mineraler, vilket bla innebär att för mycket av den ena kan orsaka brist av den andra (gäller bla koppar och järn). Naturligtvis måste mineraler tillföras via fodret, men inte riktigt hur som helst!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka