ika77
Trådstartare
Jag har nyligen ( ca 2 veckor sedan) köpt andra mineraler till min häst.
Köpte en hink på Granngården. Den heter Basic nånting..
Hästransonen skulle vara 40 gram /dag. Detta har jag varit mkt noga med att inte ge för mkt eftersom jag vet att överkopnsumtion av mineraler kan leda till förgiftning då det lagras i kroppen, men nu har hon fått som sår längst ner på undersidan av halsen.
De känns som myggbett nästan med ett varlager på toppen av varje plita.
Alla ( ca 10) plitorna sitter på en radie av 15 cm. Inget någon annanstans.
Nu när det är kallt tänker jag ju inte att det kan uppstå sådant som liknar 'bett' av något annnat än foderbyte?
Och det enda jag har ändrat är mineralerna. Utöver det får hon havre, betfor och biotin.
Och ett jättefint hösilage som hon har fått nu hela vintern. Inga ändringar där alltså.
(Biotin ingår inte i mineralerna jag köpte)
Minns inte riktigt vilka mineraler det är som ingår. Det skulle kunna vara ADE- vitaminer?
Nu undrar jag om det är någon som har varit med om att en häst får sår/plitor av mineralbyte.
Annars vet jag inte vad det skulle kunna bero på..
Kan detta bero på överkonsumtion av mineraler trots allt?
Tack på förhand.
Köpte en hink på Granngården. Den heter Basic nånting..
Hästransonen skulle vara 40 gram /dag. Detta har jag varit mkt noga med att inte ge för mkt eftersom jag vet att överkopnsumtion av mineraler kan leda till förgiftning då det lagras i kroppen, men nu har hon fått som sår längst ner på undersidan av halsen.
De känns som myggbett nästan med ett varlager på toppen av varje plita.
Alla ( ca 10) plitorna sitter på en radie av 15 cm. Inget någon annanstans.
Nu när det är kallt tänker jag ju inte att det kan uppstå sådant som liknar 'bett' av något annnat än foderbyte?
Och det enda jag har ändrat är mineralerna. Utöver det får hon havre, betfor och biotin.
Och ett jättefint hösilage som hon har fått nu hela vintern. Inga ändringar där alltså.
(Biotin ingår inte i mineralerna jag köpte)
Minns inte riktigt vilka mineraler det är som ingår. Det skulle kunna vara ADE- vitaminer?
Nu undrar jag om det är någon som har varit med om att en häst får sår/plitor av mineralbyte.
Annars vet jag inte vad det skulle kunna bero på..
Kan detta bero på överkonsumtion av mineraler trots allt?
Tack på förhand.
Senast ändrad: