Mineral-värden?

B

Båbbe

Vi har ett mycket bra hö i år, men jag undrar lite om mineralvärdena. Behöver jag lägga till något? Hur mycket?

Det är en lättfödd islandshäst på ca 350 kg (borde dock banta till 300 kg), förmodligen får han 6-7 kg hö + 6 dl betfor (uppblött) + ev mineraler till vintern. Verkar som jag kan hoppa över kraftfodret helt. Krafft grund har vi i stallet som ingår och eventuellt får han någon dl på morgonen ifall de andra får något i krubban då.

Hövärdena är:

Torrsubstans 61%
smpr 67g/kg foder
energi 6,3 MJ/kg foder
Ca 5,2g/kg foder
P 2,0 g/kg foder
Mg 1,2g/kg foder
Kalium 17,6g/kg foder

Fosfor (P) tror jag är OK, Kalcium (Ca) är nog lite högt kanske och jag är lite orolig för det höga Kalium värdet.
Vad tror ni?:confused:

Sv: Mineral-värden?

Det enda du behöver tillsätta är selen.
Kaliumet behöver du inte oroa dig över, tycker inte det ligger så väldigt högt. Dessutom utsöndras överskott av kalium med urinen;)

Det enda du behöver tillsätta är selen.
Kaliumet behöver du inte oroa dig över, tycker inte det ligger så väldigt högt. Dessutom utsöndras överskott av kalium med urinen;)

Vad bra! Bara att köpa Tokosel då med andra ord. Det var ju synnerligen enkelt...;)

Ca/P kvoten ska ligga på mellan 1,2-1,8 beroende på ålder o arbete,
yngre o hårt arbetande 1,8.

Antar att det är hösilage o inte hö ni fodrar med eftersom Ts-halten ligger på 61%..

Kalcium/fosfor kvoten är enkel att räkna ut...du tar bara kalciumvärdet (5,2) delat på fosforvärdet (2,0) och svaret ska bli
1,2-1,8. I ditt fall blev det 2,6...
alltså för lite fosfor eller för mkt kalcium...
hade det varit tvärtom med för lite Ca hade kroppen kompenserat upp det genom att skelletet hade blivit urkalkat men vad som händer när det är tvärtom vet jag inte...
Har för mej att ca/P balansen kan va viktig för att om den inte är i balans så får kroppen svårare att ta upp kalcium...

Ca/p-kvoten kan väl ligga upp mot 3,5 utan att det inte är nån fara om jag inte minns fel (eller ännu högre tom)?

Antiqua...du har inte glömt att det är skillnad på kalium och Ca=Kalcium??!
Bara en undran...
vilken foderrådgivare menar att kvoten ska va så hög?

Antiqua...du har inte glömt att det är skillnad på kalium och Ca=Kalcium??!
Bara en undran...
vilken foderrådgivare menar att kvoten ska va så hög?

Öhhh, jo jag vet att det är skillnad på kalium och kalcium, vart har jag annat??

I mitt första inlägg i denna tråd skrev jag:

Kaliumet behöver du inte oroa dig över, tycker inte det ligger så väldigt högt. Dessutom utsöndras överskott av kalium med urinen
Ts var bekymrad över det höga kaliumvärdet i hösilaget.

I mitt andra skrev jag:
Ca/p-kvoten kan väl ligga upp mot 3,5 utan att det inte är nån fara om jag inte minns fel (eller ännu högre tom)?

Jag satt och funderade lite på detta med ca/p-kvoten och ville minnas att jag läst att kvoten kan ligga högre. Ville ha lite feedback på om jag mindes rätt. Du skrev:

Kalcium/fosfor kvoten är enkel att räkna ut...du tar bara kalciumvärdet (5,2) delat på fosforvärdet (2,0) och svaret ska bli
1,2-1,8. I ditt fall blev det 2,6...

I Hästens behov och näringsbehov, sid 92 står:

"Friska hästar klarar utan problem en ca/-kvot på 3:1. (jag hade lite fel där, jag trodde 3,5) - MEN vidare - Vid utfodring av stora mängder ex. lusern kan kvoten bli ännu högre.Det kan accepteras när kalcium kommer från en "naturlig" källa under förutsättning att minimibehovet av fosfor är uppfyllt"

Hö/Hösilage anser jag vara en naturlig källa;)

Senast ändrad:

Ok tack för detta uttömande svar. Tyvärr är min häst lite extra känslig för mineralbalansen just. Det är inget fel på honom direkt, men får han för mycket svettas han rejält och flåsar lite väl mycket.

Så jag ska nog försöka rätta till den balansen ändå. Men lite mineralfoder av någon sort (någon som har tips på sorter som kan passa min häst får gärna tipsa, via PM eller i tråden...) + tokosel är inte så dåligt det heller!

Nej du skall inte peta på mineralbalansen i detta.
Det är mycket mineraler redan som det är och sätter du till mera så blir det värre.
Ca/p kan utan vidare gå upp till 5 utan någon fara.
Hästen skulle få 14g Ph på de minst 7 kg silage som du måste ge för att täcka energibehovet.
Och det är vad din häst behöver.
Allt som du tillsätter utöver det ger ökad belastning på systemet.

Ligg så lågt som du kan på allt.
Och ge bara det som behövs.

"Friska hästar klarar utan problem en ca/-kvot på 3:1."

Och det finns forkning som visar att en kvot på upp till 5 är ofarlig.
Och 2,6 är hur som helst under alla dessa gränser.

Nej du skall inte peta på mineralbalansen i detta.
Det är mycket mineraler redan som det är och sätter du till mera så blir det värre.
Ca/p kan utan vidare gå upp till 5 utan någon fara.
Hästen skulle få 14g Ph på de minst 7 kg silage som du måste ge för att täcka energibehovet.
Och det är vad din häst behöver.
Allt som du tillsätter utöver det ger ökad belastning på systemet.

Ligg så lågt som du kan på allt.
Och ge bara det som behövs.

Ok då kör jag på enkla varianten i vinter. Såhär nånting lär foderstaten se ut:

Morgon: 1,5 kg hö +ev 1 dl Krafft Grund (om de andra hästarna i stallet får kraftfoder på morgonen)
Lunch : 1 kg hö
Middag: 1 kg hö
Kväll: 2 kg hö + 2 dl betfor+ 1 pumpslag B-vitamin

Tokosel 1 gång/vecka utöver detta, blandas i kvällsmaten. Det kanske verkar lite med bara 5,5 kg hö, men både lunchen och middagen ges i hagen och min häst är ranghög. Räknar med att han lätt får i sig 1,5 kg/tillfälle...:angel:

B-vitamin har han fått i många år nu och magen funkar fint när han får det, för mycket B-vitamin är inte farligt enligt vad jag har hört. Betfor är gott, mycket fibrer (också bra för magen) och tar bort äckelsmaken när taskiga matte tillsätter "Svettersättning" efter jobbiga pass. :D

Silage innehåller så pass mycket mera av vitamin B1, den som är svår att få tillräckligt av, än vad hö ger.
Detta gör att B-vitamintillskott inte behövs på samma vis som om man utfodrar med bara hö.
Silage ger oftast hela dagsbehovet och (torr)hö ger med litet tur kanske halva dagsbehovet.

B-vitamin är inte farligt - men dyrt.
Det är dessutom vätskedrivande, så det kan vara vettigt att inte bara slaska på med det.
Särskilt om du behöver trixa med svettersättning.

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 338
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 086
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 271
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18