Miner blå+fosfor tillskott, eller miner grön ?

doris

Trådstartare
Hur skall man tänka när man skall ge mineraler till pållen ? Köper jag miner blå, måste jag också köpa fosfor tillskott i någon form eftersom pållen annars inte får i si dagsbehovet av fosfor. Men nu har jag kikat runt en del och såg att miner grön hade mer fosfor i sin blandning än miner blå.

Hur sklal jag tänka när jag väljer ? För/nackdelar med sorterna. Ur ekonomisk synpunkt bör jag köpa miner grön.
 
Har du analys på ditt grovfoder? Om du har det så räknar du bara och ser vilket som passar. Om det passar med båda kombinationerna så hade jag valt Miner grön i så fall. Så slipper man ha massa burkar. Om du inte har någon analys så går det inte å säga vilket som är det bästa alternativet.
 
jo, jag har analys, men funderade mest på om det är någon annan skillnad på minerblå/grön än kvoterna på Ca/p.
 
Köp miner vit istället så får du samma vitaminer som blå, gröna inehåller inga vitaminer. :) ( miner vit har8g kalcium. 9,5g fosfor per 100gram)
 
Det man ska tänka på är ju som sagt om det passar in i foderstaten. Har köpt mineralfoder 1 gång, och jag visste presis hur mycket Ca/P det fick innehålla...så märket för mig var helt ovesäntligt. Läs vad det innehåller så vet du vad du ska köpa.
 

Liknande trådar

Foder & Strö (Hittade ingen annan tråd om ämnet) Som jag förstått det så behöver man inte tilläggsfodra med vitaminer under betet eftersom det...
2
Svar
28
· Visningar
5 335
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 067
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Jag har börjat ge mitt dräktiga sto (92 dagar) krafft groov 90. Ska så småningom gå över till 125. Än så länge har hon även en del gräs...
2
Svar
27
· Visningar
2 822
Senast: Elshaya
·
S
Foder & Strö Nu vänder jag mig till buke igen. Jag känner att det är ngt som inte står rätt till. Han gick på fri tillgång för i november/december...
Svar
7
· Visningar
1 668
Senast: smultronfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp