Foder till dräktigt sto

Sv: Foder till dräktigt sto

Du nämnde krafft pluss grön förrut och jag har läst om det tidigare på kraffts hemsida.....vad jag fattar ger man det som tillskott eller? Är det bättre än att köpa miner i så fall?
 
Sv: Foder till dräktigt sto

Groov 125 byter du ut mot pluss grön om du behöver mer protein.
// Linda
 
Sv: Foder till dräktigt sto

Ok, det finns så många olika foder att välja på och man vill ju ha det som är verkligt bra....
 
Sv: Foder till dräktigt sto

Precis.

Ett grovfoder på över 60 i Smrp till exempel.

I övrigt att mineralbalansen är ok.
Att selenbehovet är täckt.

Vidare att jämföra kvinnor med hästar är helt förkastligt då fostrets tillväxt sker på olika sätt.
Vem stoppar i fölmärren massa extra järn?? :crazy:

Sedan har vi detta med olika Krafft produkter.
VAD säger att hon ska ha Pluss i stället för Grov?
VAD säger vilka amineraler hon ska ha?
Vad spelar det för roll om vad som står på innehållsförteckningen??

Och hur tänker man sedan då märra i nionde vägrar äta och att hon hade redan innan börjat falla ur?

Eller om vi säger så här:

Rakt översatt.
Hur mycket och vad ska jag blanda i kastrullen till min lunch?
(lite så blir foderfrågorna om man inte har något att utgå ifrån)

Att tipsa om olika fodersorter är som om ni säger att jag ska ha salt, sallad och peppar blandat med litet bakpulver i min kastrull.


AM
 
Sv: Foder till dräktigt sto

Ok, det finns så många olika foder att välja på och man vill ju ha det som är verkligt bra....

Det som är verkligen bra är ju ett BRA grovfoder. Dvs grönt, väldoftande, smakligt och tillräckligt hög protein och mineralhalt för att du ska slippa ge så mycket kraftfoder. Lägg pengarna på att hitta det! Det sparar mycket möda och besvär OCH pengar.
 
Sv: Foder till dräktigt sto

Jag har det hö jag har och det är inget vidare vad det gäller vare sig färg eller doft men höet blir som det blir utifrån yttre omständigheter som hur vädret är. Vi skördar eget hö och det är bara att gilla läget tyvärr......
 
Sv: Foder till dräktigt sto

Jämförelsen var bara etiskt tänkande dvs hur mycket man än månar om sin häst antar jag att de flesta skulle säga att deras egna barn går före och ändå så har jag aldrig träffat någon gravid som sitter och räknar på sin diet....

Men som jag skrev i ett tidigare inlägg var det inte det jag ville diskutera det var bara en jämförelse.....

Sen är det inte så att hon har någon antydan till att falla ur alls just nu....hitills har hon bara lagt på sig och veterinären tyckte att hon var i mycket gott hull. När jag skrev att hon kan vara svår att hålla i gott hull refererade jag till första året hon var hos mig och jag inte visste ännu hur pass mycket man faktiskt måste ge henne.

Har haft henne i 8 år nu och då har det funkat bra och jag förstår mycket väl att hon måste ha i sig betydligt mer nu när hon är dräktig.

Jag har två hästar till som jag fått göda upp sen jag köpt dem så jag misstänker att jag fodrar mina mer än vad många andra gör....
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har ett 26 år gammalt varmblodstravarsto. Hästen har fri tillgång på hö med MJ/kg foder på 7,7 och smrp/kg foder på 25. Jag...
Svar
18
· Visningar
1 989
Senast: Masse
·
Foder & Strö Jag har ett halvblod som är dräktig och har ca 4 mån kvar. Just nu äter hon 14 kg hösilage om dagen och även äter 2 kg kraft groov 125...
Svar
7
· Visningar
1 013
Senast: sassiball
·
Islandshäst Här kan vi ställa frågor som har med dräktighet att göra och posta bilder på våra/andras tjockisar!! Jag börjar; Vad ger ni era ston...
Svar
1
· Visningar
1 370
Foder & Strö Mitt sto har föl som nu är 1 månad. Stoet är lättfödd och i väl gott hull just nu, men givivningen går snart in i det skede där det...
2
Svar
34
· Visningar
5 896
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp